با اجرای طرح معلم تمام وقت صورت می گیرد

افزایش 500 تا 700 هزار تومانی حقوق معلمان، واگذاری سهام دارایی های صندوق ذخیره به فرهنگیان

افزایش 500 تا 700 هزار تومانی حقوق معلمان، واگذاری سهام دارایی های صندوق ذخیره به فرهنگیان

پروژه آسان: سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت كه در طرح معلم تمام وقت 500 تا 700 هزار تومان به حقوق معلم افزوده می شود كه هم قسمتی از كمبود نیرو را جبران می كند و احیانا تعداد ثبت نام كنندگان در این طرح تا شهریور به رقم 100 هزار برسد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در نشست تبیین سیاست ها و اولویت های وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ كه در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی و بیان لزوم برگزاری جلسات مستمر با مدیران و كارشناسان ستادی اظهار داشت: این عنوان برای برنامه امروز صحیح نیست و صرفا قصد اعلام برنامه ها را ندارم، بلكه قصدم رسیدن به ادراكات مشترك سازمانی است.
وی با اشاره به اظهارات سخنرانان قبلی این جلسه اضافه كرد: سندتحول بنیادین دارای چهار لایه نظری، برنامه ای، نهادی و اجرایی می باشد كه باید مدنظر قرار بگیرد. همین طور مدرسه كانون اصلی تحول است، اگر مدرسه محوری را اصل قرار ندهیم تلاش بیهوده كرده ایم. یكی از كلیدی ترین نقاط تمركز ما مدرسه محوری است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه در حال طراحی طرحی هستیم كه ظرف یك ماه آینده به تصویب شورای عالی اداری برسانیم اظهار داشت: برمبنای آن مدرسه محوری را با چند ممیزه به تصویب می رسد. معتقدیم اگر مدرسه كانون اصلی تحول است. مربی باید عامل تحول و اندیشه و نوآوری برای دانش آموزان باشد.
وی با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار نمود: منظور از معلم تمام وقت در سند تحول این است كه معلم n ساعت تدریس موظفی داشته باشد و سپس در اوقات دیگر به پژوهش و مطالعه بپردازد. این مفهوم از معلم تمام وقت صحیح است اما در عین حال از مفهوم و طرح امروزی معلم تمام وقت هم دفاع می نماییم.
وی افزود: ۶۸ هزار نیرو در مهر امسال از سیستم خارج می شوند و ۲۰ هزار نیرو از طرق مختلف از دانشگاه فرهنگیان می گیریم، ۴۸ هزار نیروی دیگر را چه طور باید تامین كنیم؟.
حسینی اضافه كرد: در طرح معلم تمام وقت هم ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به حقوق معلم افزوده می شود كه هم قسمتی از كمبود نیرو را جبران می كند و احیانا تعداد ثبت نام كنندگان در این طرح تا شهریور به رقم ۱۰۰ هزار برسد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: باید مفاهیم سند را احصاء و به تعاریف عملیاتی تبدیل نماییم و در نهایت تبدیل به برنامه شده و اجرا شوند و در آخر پایش شوند.
وی به فاصله عمیق میان صف(مدرسه) و ستاد بعنوان صدمه ای جدی اشاره نمود و اظهار داشت: این لایه های چندگانه میان صف و ستاد هم منابع مالی را مصرف می كند و هم تا منابع به نقاط كانونی كه مدرسه هستند برسد دیگر چیزی نمی ماند. مدیر مدرسه نقطه كانونی مدرسه است و طرح هایی چون تدبیر و انتخاب و انتصاب مدیران در همین راستا اجرا می شود. مدیر مدرسه باید قدرت خلق ثروت داشته باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه طی یك ماه گذشته دو مصوبه در هیئت وزیران داشتیم اظهار داشت: یك مورد بخشنامه مدارس غیردولتی بود و یك مورد دیگر روز گذشته در هیئت دولت مطرح و تصویب گردید كه بخشنامه بند د ماده ۹ قانون برنامه و بودجه برای تسریع در تبدیل به احسن كردن منابع و املاك آموزش و پرورش بود.
حسینی به چهار مسیر تامین منابع اشاره نمود و اظهار داشت: یكی سهم ما از منابع كشوری است. باید سهم خودرا از منابع كشوری افزایش دهیم. كشوری چون مالزی امسال ۱۹.۵ درصد منابع ملی اش را به آموزش و پرورش مختص كرده است.
وی ادامه داد: مسیر دوم توجه به لایه نهادی است. یكی از كارهایی كه برای تحقق سند باید انجام دهیم جذب كمك های برون سازمانی است. یكی از معاونت ها را ملزم كردیم لایحه ای تحت عنوان نظام نامه مشاركت آموزش و پرورش با سایر دستگاههای دولتی بنویسد. راه سوم مدیریت بر منابع و مصارف است. بنده در مصاحبه ای گفته بودم كه آموزش و پرورش را گران اداره می نماییم اما برداشت رسانه ملی این بود كه آموزش و پرورش را می خواهیم به بخش خصوصی بدهیم.
حسینی افزود: ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش از ابتدایی تا دبیرستان داریم در صورتیكه استاندارد آن ۸۰۰۰ ساعت در دنیا است و ما ذهن بچه ها را خسته و نظام كپسولی حافظه محور راه انداخته ایم، چرا نباید این روند را اصلاح كنیم؟.
وی با اشاره به اینكه راه چهارم تامین منابع آزادسازی ظرفیت های درونی نظام تعلیم و تربیت است عنوان كرد: شخصی هستم كه معاونت پشتیبانی و امور مجلس را قبلا به من پیشنهاد داده بودند كه نپذیرفتم و علاقه نداشتم. با وجود آنكه ذهنیت مالی و اقتصادی ندارم ولی برای آزاد سازی منابع دو سه ایده به ذهن خودم رسیده است. مقرر است معاون پشتیبانی یك تیم اقتصادی ۵ نفره قوی تشكیل دهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: مثلا در مشهد یك بافت ۳۷۰ هكتاری داریم كه تجاری شده و ۲۹ مدرسه آنجا داریم. در این منطقه ارزش افزاترین املاك كشور وجود دارد كه می توان آنرا تبدیل به احسن كرد و به فكرم رسید برای هر استانی یك مركز اقامتی سهام محور دایر نماییم و ۳۱ هتل اقامتی بسازیم. گیر این طرح این است كه واگذاری اموال دولتی به كارمندان دولت شرایطی دارد كه آن هم دو خط لایحه می خواهد كه باید بنویسیم.

حسینی با اشاره به بهبود عملكرد صندوق ذخیره فرهنگیان پس از نوسانات بسیاری كه داشت اظهار داشت: صندوق ۵۰ درصد ارزش سود در شش ماه گذشته داشته است و مقرر شد تا سال ۱۴۰۱ ارزش سود را به ۵۰۰۰ میلیارد برسانند.

وی اضافه كرد: از صندوق خواستم دوكار انجام دهند. نخست آنكه سهام خیلی از دارایی ها به معلمان واگذار شود. دستور دادیم و آنرا انجام می دهند. همین طور خواستیم وقتی دارایی خریداری می شود سهم ارزش افزوده آنرا به معلمان بپردازند. انبوهی از این ظرفیت ها وجود دارد كه می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینكه طرح ساماندهی مدارس را كلید زده ایم اظهار داشت: چه كسی گفته ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم؟ خواستم این مورد كارشناسی شود. بعنوان مثال مدرسه ای در حاشیه میدان ولی عصر(عج) داریم كه در بهترین نقطه تجاری است و اگر آنرا بفروشیم و در نقطه ای دیگر مدرسه دایر نماییم، ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.
حسینی اشاره كرد: باید مدارس كوچك را بزرگ بسازیم، برای اینكه مدارس بزرگ امكان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را فراهم می آورد.
وی با اشاره به اینكه مدیر مدرسه باید حق خلق ثروت مشروع، انتخاب پرسنل و... را داشته باشد اظهار داشت: این ها در مصوبه آمده و اگر در شورای عالی اداری تصویب شود اجرا می گردد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: برنامه های مختلفی برای اول مهر داریم؛ از برنامه های درسی تا تامین منابع، مشاركت در مدرسه، چاپ و توزیع كتب درسی و... كه در كمیسیون آموزش مجلس در روز گذشته نیز عنوان شد و نمایندگان مخالفتی با آنها نداشتند.




منبع:

1398/05/07
22:51:25
5.0 / 5
4202
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه