رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

معلمان ضعف ها و كاستی های كتب درسی را داوری كنند

معلمان ضعف ها و كاستی های كتب درسی را داوری كنند

پروژه آسان: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در همایش ادبی شاعران كرد زبان فارسی سرا در سنندج با اشاره به اینكه اولویت مهم آموزش و پرورش معلمان مولف است؛ اظهار داشت: آماده انتشار آثار شاعران كُرد زبانِ فارسی سُرا هستیم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان بامداد امروز در همایش ادبی شاعران كرد زبان فارسی سرا كه در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد؛ با تبریك هفته وحدت، اظهار داشت: آنچه كه هویت ما را می سازد اعتصام به حبل المتین الهی است كه با پیام پیامبر رحمت و مهربانی به ما رسیده است و این پیامبر رحمت است كه فرمود: " انما المومنون الاخوه".
وی با اشاره به اینكه پیامبر اسلام خود اسوه نیكویی است و خداوند متعال هم به اسوه حسنه بودن پیامبر شهادت داده است؛ تصریح كرد: دعوت به وحدت، مهربانی، عطوفت، صبوری، همراهی و حسن خلق همواره مورد تاكید پیامبر اسلام بوده است.
محمدیان با خواندن شعری از شاعر كرد زبان، مدرس روحانی، در وصف پیامبر به زبان فارسی اظهار داشت: بخشی زیادی از اشعار شاعران فارسی سرا كه روح لطیفی داشته اند به مدح منقبت پیامبر اسلام(ص) اختصاص یافته است و در این میان شاعرانِ كرد زبانِ فارسی سرا هم بخش از اشعار خویش را در مدح و نعت پیامبر سروده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری نشست هایی با عنوان " بزم اندیشه" در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كشور برای تولید برنامه های آموزشی تربیتی طی دو سه سال اخیر اطلاع داد و اظهار داشت: این نشست ها به منظور انسجام بیشتر و تقویت هویت ایرانی ملی برگزار شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كشور، با اشاره به اینكه در كتاب های درسی مجموعه سروده های فاخر شعرای كشور را منعكس كرده ایم؛ اظهار داشت: در این میان از شعر شعرای كرد زبان فارسی سرا هم چند شاهد مثال آورده شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: شعرای ِكرد زبان فارسی سرا انواع اشعار قصیده، غزل و مرثیه با مضامین بكر و دارای صناعات ادبی داشته اند و نوع بیان آن ها هم بیشتر در زمینه اخوانیات، شكوه و گلایه، هجا، سیاست و حماسه سروده شده است.
وی از فرهنگیان هنردوست استان كردستان بخصوص معلمان ادبیات فارسی خواست مجموعه ای از اشعار شعرای برحسته پارسی گویان كرد زبان را به صورت جُنگ با تهیه شناسنامه و تاریخ ادبیات دقیق جمع آوری كرده و با توصیف از سراینده آن را به مردم بشناسانند.
به گفته این مقام مسئول اگر مجموعه ادبی شاعران كرد زبان فارسی سرا با تاریخ ادبیات منطقه كردستان تهیه و تدوین شود؛ سازمان پژوهش و برنامه ریزی می تواند این مجموعه را در 10 شماره با استفاده از انتشارات مدرسه منتشر و در منظر اهل نظر قرار دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كشور با اشاره به اینكه گنجینه های نهفته از شعر و شاعری در میان اقوام مختلف ایران وجود دارد؛ تصریح كرد مردم ما باید از این گنجینه های ملی خودشان آگاه شوند.
وی اضافه كرد: زبان فارسی گاه زبان دیوانی، هنری، اداری، سیاسی و علمی بوده است و مجموعه آثار علمی كه به زبان فارسی نوشته شده است بسیار زیاد است.
معاون وزیرآموزش و پرورش از ادبیات بعنوان محل تجلی و ظهور فرهنگ نام برد و با اشاره به اینكه زبان فارسی منعكس كننده فرهنگ ماست؛ تصریح كرد كه زبان ملی را یاد بگیریم و با خزائن آن آشنا شویم چراكه زبان می تواند پیوند ملی تولید كند و ما را به هم پیوند دهد.
وی با اشاره به اینكه زبان اقوام مختلف هم مانند رنگین كمانی است كه زیبایی های خاص خویش را دارد؛ تصریح كرد كه نباید از زبان اقوام مختلف غافل شویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كشور، هدف از اختصاص درسی با عنوان " درس آزاد" در كتب درسی را تولید محتوای متناسب با موقعیت جغرافیایی و نیازهای اقوام مختلف كشور برشمرد و اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت استان فرهنگی كردستان، می توان از درس های آزاد در جهت تقویت هویت ملی و پیوند اقوام بهره برد.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به اینكه معلمان مولف اولویت مهم آموزش و پرورش است؛ اظهار داشت: ما در نظام تعلیم و تربیت نیارمند معلمان پژوهشگر و مولفی هستیم كه بتوانند یافته و داشته هایشان را به خصوص در حوزه زبان و ادبیات فارسی در دسترس دیگران قرار دهند.
به گفته این مقام مسئول، با عنایت به پتانسیل و ظرفیت استان كردستان در حوزه شعر و هنر، كردستان باید پشتوانه زبان و ادبیات فارسی باشد و در حوزه ادب فارسی به یك قطب تبدیل شود.
وی بر دخالت معلمان در اعتبار بخشی و ارزشیابی برنامه های درسی تصریح كرد و از معلمان خواست با داوری كتاب های درسی، ضعف ها و كاستی ها را داوری كنند و دست به قلم شوند.



1396/09/15
11:27:59
5.0 / 5
4608
تگهای خبر: آموزش و پرورش , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه