کشف سیاره ای که یک سال کامل در آن 16 ساعت است

پروژه آسان: ستاره شناسان موفق به کشف سیاره ای جدید در خارج از منظومه شمسی شده اند که تنها در 16ساعت به دور ستاره خود می چرخد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی BGR، شکار مداوم سیارات خارج از منظومه شمسی به کشف بیش از ۴ هزار جهان دوردست منجر گردیده است. تعدادی از این سیارات جدید به دور ستاره هایی می گردند که هزاران سال نوری از زمین فاصله دارند. این جهان های یافت شده شامل سیارات عظیم و همین طور غول های گازی بزرگی هستند که در بعضی موارد شباهت هایی با سیارات منظومه شمسی دارند.
محققان حتی تعدادی از سیارات شبیه به زمین را نیز در خارج از منظومه شمسی پیدا کرده اند. با این وجود، آخرین اکتشاف ستاره شناسان شامل یک سیاره تولید شده از گاز های داغ است که با سایر سیارات کشف شده تا حدی متفاوت است.

این سیاره تازه کشف شده مشتری فوق داغ نامیده می شود؛ برای اینکه دمای سطح این سیاره به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ درجه کلوین (حدود ۶ هزار درجه فارنهایت) می رسد و می توان ادعا نمود که این حرارت تقریباً به اندازه یک ستاره کوچک داغ است. پژوهشگران این سیاره را TOI-۲۱۰۹b نامگذاری کرده اند و گفته می شود دومین سیاره داغی است که تا حالا کشف شده است.
با این حال موضوعی که این غول گازی را بسیار جالب می کند این است که این سیاره تنها در مدت ۱۶ ساعت به دور ستاره خود می چرخد. این خاصیت سبب شده یک سال در این سیاره بسیار کمتر از یک شبانه روز زمینی باشد. پژوهشگران براین باورند که دلیل خاصیت فوق، احیانا واپاشی مداری سیاره TOI-۲۱۰۹b که برمبنای آن به آرامی دور ستاره اش می چرخد، نزدیک تر و نزدیک تر شده تا این که یک روز با آن برخورد کرد.
ماهواره بررسی گذر سیارات فراخورشیدی گذر ناسا به نام «تس» (TESS)، این سیاره فوق داغ را کشف کرد. «ایان وانگ»، سرپرست این تیم تحقیقاتی در مورد این کشف جدید می گوید: ممکنست بتوانیم بگوییم که چگونه این سیاره در یک یا دو سال آینده به ستاره خود نزدیکتر می شود.
ماهواره تس ناسا رصد TOI-۲۱۰۹ را در ماه مه ۲۰۲۰ شروع کرد. این سیاره در بخش جنوبی صورت فلکی هرکول واقع شده و حدود ۸۵۵ سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره دو هزار و صد و نهمین شیء مورد توجه است که توسط ماهواره تس کشف شده است. این فضاپیما یک ماه برای اندازه گیری نور ستاره و همین طور گذر زمان صرف کرد. گذرها افت های دوره ای در نور ستارگان هستند که پژوهشگران از آن برای نشان دادن عبور یک سیاره از مقابل ستاره استفاده می نمایند. این داده ها تأیید می کند که این ستاره میزبان جسمی است که هر ۱۶ ساعت یک دفعه از اطراف آن عبور می کند.
مشروح این کشف در نشریه Astronomical انتشار یافته است.

منبع:

1400/09/09