كودكانتان را از دوران كودكی جدا نكنید

كودكانتان را از دوران كودكی جدا نكنید

پروژه آسان: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: علاوه بر تغییر روش های یادگیری، باید معلمانی داشته باشیم كه تغییر را برای یادگیری بهتر كودكان باور داشته و مشورت پذیر باشند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رضوان حكیم زاده در آیین افتتاحیه نمایشگاه یادگیری در مازندران، ضمن تبریك هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: «به دلیلهای متعددی در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) زمان آن فرارسیده كه با عنایت به تمام مسائل بیرونی و درونی، لزوم یك تغییر را در روش ها و شیوه های تربیت كودكانمان بپذیریم. آموزش ابتدایی و آموزش سال های كودكی پایه ها و ستون های تربیت هستند.»
وی افزود: «عملكرد نظام آموزشی ماسال ها است كه با معیاری به نام كنكور سنجیده می شود. اگر مقرر است بچه ها موفق شوند لازم است از كودكی به همه آنها توجه داشته باشیم. پس نخستین و مهم ترین دلیل تغییر، لزوم تربیت است، در سند تحول بنیادین بر محور قرار گرفتن تربیت اشاره شده است. پس باید روش ها و آموزش كودكان با عنایت به اقتضای زمان و مكان صورت پذیرد.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش به تعریف تربیت كه راهبری انسان ها به سمت تعالی و بندگی خداوند است اشاره نمود و اظهار داشت: «تربیت حركتی است كه انسان را به مرتبه انسانی می رساند، پس ما باید این فرصت را فراهم نماییم كه انسان در راه زندگی خود انسان باشد و جوهر خودرا شكوفا كند.»
حكیم زاده اظهار داشت: «اگر ما روش ها و رویكردهایی داریم كه در تضاد و تناقض با كرامت بخشی به كودكان است، باید حذف شود. زمانی كه فكر می نماییم هدف نظام آموزشی این است كه تعدادی كودك بعنوان شاگرداول تا سوم انتخاب نماید و با بقیه كاری نداشته باشیم، انسان تربیت نمی گردد. او باید این پیام را دریافت كند كه باوجود تفاوت هایی كه دارد به خاطر اینكه انسان است شایسته احترام است.»
وی افزود: «اجازه نداریم به خاطر اینكه دیگری از كودك ریاضی را زودتر یاد می گیرد او را سرزنش نماییم شاید این كودك در فعالیت های هنری بدرخشد اگر بخواهیم یادگیری رخ دهد و تربیت صورت پذیرد پس باید روابط عاطفی و اجتماعی خوبی با كودك یا دانش آموز ایجاد نماییم.»

معاون وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینكه دومین نكته ای كه لزوم تغییر در بحث تربیت را ایجاب می كند علم تربیت است، اظهار داشت: «تعلیم و تربیت یك علم است و مثل هر علمی، برای خود دارای اصول و مبانی است. علم تعلیم و تربیت به ما می گوید اگر بخواهیم بچه ها را تربیت نماییم و یادگیری اتفاق بیافتد باید متناسب با دوران كودكی برنامه ها و روش ها را پیاده نماییم و نباید كودكان را از دوران كودكی جدا نماییم.»
حكیم زاده اظهار داشت: «علم تربیت به ما می گوید اگر ما بخواهیم اقتضای دوران كودكی را رعایت نماییم باید بدانیم كودك بزرگ سال نیست دارای خاصیت های كودكی است و بسترهای لازم برای تربیت و یادگیری اش فعالیت های عملی مانند قصه، هنر، نمایش، ادبیات، دست ورزی و بازی است.»
وی فراهم كردن یك جو خوب یادگیری را مستلزم نگاه چندبعدی و جامع به مدرسه دانست و اظهار داشت: «مدرسه دارای فضای فیزیكی، فضای علمی دانشگاهی، فضای تعامل اجتماعی و یك فضای روانی عاطفی است پس اگر واقعاً بخواهیم در مدرسه یادگیری اتفاق بیافتد و تربیت نهادینه شود باید جو روانی و عاطفی مطلوب داشته باشیم در چنین جوی شبكه ارتباطی موجود سالم می باشد.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: «اگر در وزارت آموزش وپرورش روی برنامه ویژه مدرسه (بوم) تاكید می شود این است كه می خواهیم پیوند بین مدرسه و دنیای واقعی صورت پذیرد تا آموزشی كه انجام می دهیم اثربخش باشد.»
به گزارش مركز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش وپرورش، حكیم زاده اظهار داشت: «اگر بخواهیم تربیت و یادگیری اتفاق بیافتد علاوه بر تغییر روش ها مبتنی بر علم تربیت، برای تأثیرگذاری نیاز به معلمانی داریم كه این نوع تغییر را باور داشته باشند.»
وی افزود: «عناصر كیفیت بخش به پروسه یادگیری و تعلیم و تربیت گوناگون هستند اما تمام پژوهش های داخلی و بین المللی نشان داده است معلمان مهم ترین عنصر كیفیت بخش در یادگیری هستند كه می توانند در كنار كمبودها باز كیفیت لازم را عرضه كنند، ما باید علاوه بر تغییر روش های یادگیری، معلمانی داشته باشیم كه تغییر را برای یادگیری بهتر كودكان باور داشته و مشورت پذیر باشند.»




1398/02/11
13:25:30
5.0 / 5
3854
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه