انتقاد تند حسینی به ساختار خشن و معیوب آموزش و پرورش

انتقاد تند حسینی به ساختار خشن و معیوب آموزش و پرورش

به گزارش پروژه آسان سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی، مشاركت حداكثری و با خلق منابع به سمت مشكلات هجوم آورد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سیدجواد حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اردوگاه شهید رجایی باغرود نیشابور اظهار داشت: یكی از اشكالات بزرگ آموزش و پرورش این است كه تولید شاخص و داده می كند اما جهت بهبود عملكرد داده كاوی نمی كند و یقینا با رویكرد آینده پژوهانه بهبود عملكرد حاصل خواهد شد.
وی ادامه داد: ما باید همواره وضعیت آموزش و پرورش را صدمه شناسی نماییم و تحول خواهی و تجدید نظر در رویه های ناكارآمد بسیار حائز اهمیت می باشد و به جای استفاده از راهكارهای موقتی باید بر راهكارها و برنامه های طولانی مدت تمركز نماییم و نگاه آموزش و پرورش به مسائل گوناگون باید همیشه ساختارگرایانه باشد.
حسینی خاطرنشان كرد: بزرگترین مشكل آموزش و پرورش این است كه متاسفانه ساختار ستادی و اداری این دستگاه به مانند سایر دستگاه ها به طور عام دیده شده است و این قانون فرصت های بسیاری را برای خلق ثروت و منابع از آموزش و پرورش گرفته است بنابراین همه علمای تعلیم و تربیت نظر دارند كه آموزش و پرورش باید با قوانین خاص و نه عام اداره شود و این مورد فرصت های بی بدیلی همچون فرصت های اقتصادی را ایجاد خواهد نمود و در همین راستا به امید خدا قانون خاص آموزش و پرورش را تدوین و اجرایی خواهیم كرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش یك لشگر بزرگ اقتصادی نهفته و بالقوه است كه باید به فعل تبدیل گردد و در این راه باید از تمام ظرفیت های قانونی در جهت خلق منابع استفاده گردد.
وی اظهار نمود: متاسفانه در آموزش و پرورش گرفتار یك سنگینی بار در برنامه ریزی درسی هستیم و این برنامه درسی آموزش زدگی، كنكور گرایی، نمره گرایی و تعلیم و تربیت تك ساحتی را سبب شده است و در این بین تدوین یك برنامه درسی سبك، روان، تمام ساحتی با كاهش بار كار مدرسه در دستور كار قرار دارد تا نظام تعلیم و تربیت را پویا و كیفی سازد.
حسینی تصریح كرد: آموزش و پرورش دارای ساختاری معیوب، متمركز، عمودی، چند لایه، سانترالیسم، خشن و دارای حجم بالای بروكراسی اداری است و این ساختار معیوب عوارض زیادی همچون بار اضافی مالی بر آموزش و پرورش تحمیل كرده است و تنها راه برون رفت از این مشكلات مدرسه محوری است كه فاصله صف و ستاد را می كاهد و حتما باید ساختار روشنی از ابعاد مختلف مدرسه محوری تبیین شود تا با دادن اختیار به مدرسه و مدیر و افزایش سطح مشاركت بتوانیم تحول و ارتقاء كیفیت آموزشی را به مدرسه بازگردانیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه كرد: یكی از اشكالات نیروی انسانی در آموزش و پرورش توزیع نامتوازن آن در كشور است كه این مورد هدر رفت منابع را به دنبال خواهد داشت و طرح آمایش سرزمین و سند جامع این چالش را حل خواهد نمود.
وی با اشاره به اینكه در كنار سامان دهی نیروی انسانی باید به سامان دهی مدارس هم توجه ویژه ای داشته باشیم اظهار داشت: متاسفانه وجود ۲۴ نوع مدرسه در ایران بهره وری مدارس را كاهش داده بنابراین حتما باید تكثر مدارس كاهش یافته و به سمت استفاده از مدارس بزرگ حركت نماییم و یقینا تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس بزرگ، بهتر اتفاق می افتد و یكی از برنامه هایی كه در این راستا انجام خواهیم داد ارتقاء كمی و كیفی و تقویت طرح مدارس حیات طیبه خواهد بود.
حسینی تصریح كرد: یكی از مواردی كه در نظام تعلیم و تربیت باید به آن توجه ویژه نماییم خروج از وابستگی به بودجه و اعتبارات دولتی آموزش و پرورش است و هم اكنون ۳۶۰ دستگاه از بودجه دولت سهم دارند و گرچه اعتبارات آموزش و پرورش از ۹ درصد به ۱۳ درصد ارتقاء یافته اما باید ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه كشور به دستگاه تعلیم و تربیت تعلق گیرد و در این راه باید از اتكا صرف به منابع دولتی فاصله گرفت و از همه ظرفیت های جامعه بهره برد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینكه آموزش و پرورش را باید به صورت مشاركتی مدیریت نماییم اظهار داشت: استفاده از همه ظرفیت ها هنر است و یكی از این مشاركت ها بحث پروژه مهر است كه اوج هنر مشاركت در آموزش و پرورش به حساب می آید و حتما باید به پروره مهر توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، او در آخر خاطرنشان كرد: با عنایت به اوضاع اقتصادی حال حاضر نباید فقط مشكلات و چالش ها را مطرح نماییم و باید با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی، مشاركت حداكثری و خلق منابع به سمت مسائل و مشكلات هجوم آوریم و گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی طرح رتبه بندی معلمان، جشن آخر دادن به مدارس خشت و گلی، جشن آخر دادن به بخاری های نفتی مدارس و گرفتن اعتبار پاداش آخر خدمت فرهنگیان جهت واریز در ماه های مرداد و شهریور همچون توفیقاتی است كه با وجود همه مشكلات موجود در حال تحقق و عملیاتی شدن است.



1398/05/15
12:33:51
5.0 / 5
4446
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , دستگاه , شاخص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه