قدیمی ترین خودرو های مدرنی كه همچنان تولید می شوند
به گزارش پروژه آسان در این مطلب می خواهیم به معرفی ۲۰ خودروی موجود در بازار امریكا و اروپا بپردازیم كه سال ها است با تاكید بر نسل فعلی خود، روی خط تولید قرار دارند.
زومیت نوشت: متوسط عمر پلت فرم یك كراس اور در بازار امروز ۵ سال است، بعد از آن فناوری و مهندسی بگونه ای پیش می رود كه لازم است مدل جدیدی از یك خودرو ارائه شود. همینطور سایر عوامل مثل، استانداردهای زیست محیطی هم خودروسازان را مجبور به طراحی و ساخت پیشرانه هایی كم مصرف تر و با راندمان بهتر می كنند. خریداران هم ترجیح می دهند خودرویی جدید و مدرن داشته باشند. در سمت دیگر ماجرا، محصولاتی هم در بازار هستند كه چندان جدید و مدرن به حساب نمی آیند؛ اما با وجود قدیمی بودن همچنان جایگاه خویش را در بازار حفظ نموده اند. در اینجا می خواهیم ۲۰ خودروی قدیمی را كه همچنان در بازار به فروش می رسند معرفی نماییم كه بعضی از آنها از نظر فناوری، قدیمی و از رده خارج محسوب می شوند. برخی از این مدلها تا ۱۵ سال قدمت دارند؛ ولی همچنان امكان خرید مدل صفر كیلومتر ۲۰۱۹ آنها در بازار آمریكا یا كشورهای اروپایی وجود دارد. استون مارتین رپید عرضه از سال ۲۰۱۰
استون مارتین تولید خودروی چهار در رپید را در سال ۲۰۱۰ شروع كرد. این محصول بعد از گذشت ۹ سال تغییر عمده ای نكرده است و همچنان مانند روز اول به تولید می رسد. استون مارتین رپید هنوز هم روی پلت فرم VH Gen III تولید می شود كه در سال ۲۰۱۰ معرفی شده بود. پیشرانه ی این خودرو در مدل AMR می تواند ۵۸۰ اسب بخار قدرت تولید نماید و توانسته جذابیت و هیجان زیادی را به این سدان كهنه كار تزریق كند. استون مارتین نسخه ی الكتریكی رپید با نام رپید E را هم با استفاده از پلتفرم قدیمی اخیرا معرفی كرده است. فورد تاروس عرضه از سال ۲۰۱۰
فورد تاروس مقرر است به صورت رسمی، سال ۲۰۲۰ از سبد محصولاتی فورد كنار گذاشته شود. تاروس، قربانی سیاست فورد برای جایگزین كردن سدان ها با شاسی بلندها و كراس اورها است. سدان خانوادگی فورد همچنان در مدل ۲۰۱۹ خود از پلتفرمی كه در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۰۹ معرفی شده بود استفاده می نماید. فورد در خلال این سال ها تنها یك به روزرسانی جزئی در سال ۲۰۱۳ روی تاروس انجام داد. آخرین دستگاه فورد تاروس در اول ماه می سال ۲۰۱۹ از خط تولید خارج شد؛ ولی نمایندگی های فورد همچنان نسخه های صفر كیلومتر این خودرو را در اختیار دارند. لكسوس GX عرضه از سال ۲۰۱۰
لكسوس GX فروش بالایی ندارد و به همین خاطر نمی توانیم لكسوس را به خاطر عدم سرمایه گذاری روی تغییر پلت فرم آن سرزنش نماییم. فروش GX در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۶ هزار دستگاه بود و احیانا اصلا ارزش به روزرسانی را نداشته است. البته لكسوس برای سال ۲۰۲۰ این اس یووی را فیس لیفت كرد. لكسوس GX در كنار برادر بزرگ تر و لوكس تر خود، LX جزو معدود شاسی بلندهای بازار هستند كه با یك برند؛ از شاسی و بدنه ی جداگانه استفاده می نمایند. لوتوس Evora عرضه از سال ۲۰۱۰
لوتوس Evora در سال ۲۰۱۰ بعنوان نسخه ای بزرگ تر و جادارتر از الیز و اگزیج به بازار ارائه شد. نسخه های اولیه ی لوتوس Evora از پیشرانه ی ۳.۵ لیتری V6 ساخت تویوتا (مشابه با تویوتا آریون و لكسوس RX350) استفاده می كردند كه ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت. لوتوس بعدها مدل GT430 را معرفی نمود كه با اضافه شدن یك سوپر شارژر به پیشرانه ی آن قدرت موتور را به ۴۳۰ اسب بخار افزایش می داد. لوتوس همچنان تلاش می كند تا با ارتقا دادن Evora، این مدل را روی خط تولید حفظ كند. خودروساز اصیل انگلیسی در آخرین اقدام نسخه ای از Evora را با نام GT در بازار كانادا و آمریكا معرفی كرده است كه ۴۱۶ اسب بخار قدرت دارد. رولزرویس گوست عرضه از سال ۲۰۱۰
خیلی از تصمیم رولزرویس در خصوص ساخت این خودروی فوق لوكس و گران قیمت روی پلت فرم سال ۲۰۱۰ را انتقاد كرده اند. نسل فعلی رولزرویس گوست در نمایشگاه خودروی فرانكفورت سال ۲۰۰۹ رونمایی گردید و از آن زمان تابحال هیچ تغییر عمده ای به خود ندیده است. رولزرویس در سال ۲۰۱۱ نسخه ی دارای فاصله ی محوری بیشتر را برای گوست رونمایی نمود و در سال ۲۰۱۴ هم یك فیس لیفت بسیار جزیی روی این خودرو انجام داد. علیرغم این تغییرات همچنان گوست نسبت به نسخه ی اولیه ی خود تغییر زیادی نكرده است. تویوتا 4Runner عرضه از سال ۲۰۱۰
امروزه تویوتا 4Runner در نسل پنجم خود قرار دارد كه از سال ۲۰۱۰ عرضه می شود. نسل فعلی 4Runner در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه ایالتی تگزاس رونمایی گردید و از آن زمان به بعد تغییر عمده ای تجربه نكرد. در سال ۲۰۱۳ تویوتا چهره ی 4Runner را فیس لیفت و در سال ۲۰۱۴ هم نسخه ی TRD Pro این خودرو با تمركز روی توانایی های آفرود معرفی نمود. تویوتا 4Runner با وجود قدمت ۱۰ ساله ی خود همچنان یكی از تواناترین خودرو های دنیا برای سفرهای خارج جاده است. دوج Journey عرضه از سال ۲۰۰۹
دوج سابقه ی زیادی در حفظ خودرو های قدیمی روی خط تولید دارد و مدل جورنی، یكی از محصولات این برند در لیست ما است. این كراس اور قدیمی در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی فرانكفورت رونمایی شد؛ ولی تا سال ۲۰۰۹ به بازار آمریكا راه نیافت. دوج جورنی گرچه در سال ۲۰۱۱ یك فیس لیفت جزئی در بخش جلوپنجره تجربه نمود و دوج سیستم فرمان و تعلیق آنرا هم ارتقا داد؛ ولی تغییرات آن گسترده نبود و همچنان مثل روز اول به نظر می آید. دوج در مدل فیس لیفت این خودرو یك تیپ جدید به نام Crossroad Plus را هم اضافه كرد. بااین وجود، دوج جورنی امروزی تفاوت چندانی با خودرویی كه در سال ۲۰۰۷ رونمایی گردید ندارد. فورد Flex عرضه از سال ۲۰۰۹
محصولات شاسی بلند و كراس اور فورد اكثرا جدید هستند؛ ولی مدل فلكس در این بین یك استثنا است. فورد فلكس در نمایشگاه خودروی نیویورك سال ۲۰۰۷ رونمایی گردید. این كراس اور ۷ نفره نخستین خودرویی بود كه روی پلت فرم D4 فورد ساخته شد كه بعدا در فورد تاروس و آخرین نسل فورد اكسپلورر هم مورد استفاده قرار گرفت. فورد تلاش كرده است تا در این سال ها همچنان تازگی فلكس را حفظ كند و بدین منظور در سال ۲۰۱۴ یك فیس لیفت اساسی روی این خودرو انجام داد. نیسان 370Z عرضه از سال ۲۰۰۹
نیسان قبل از معرفی مدل 370Z در سال ۲۰۰۹ برای مدت ۵ سال هم 350Z را روی خط تولید داشت. اما تقدیر بر این بود كه 370Z دو برابر مدل قبلی خود عمر كند. به نظر می آید كه نیسان 370Z هم به روزهای آخر خود نزدیك می شود چون نیسان به صورت رسمی اعلام نموده كه از سال ۲۰۲۰ تولید نسخه ی رودستر این خودرو را متوقف خواهد نمود. مدل كوپه فعلا روی خط تولید باقی خواهد ماند و حتی نیسان در سال ۲۰۱۹ مدل ویژه ی ۵۰ سالگی سری Z را هم رونمایی نمود. با عنایت به اینكه نیسان 370Z كم ترین تغییرات را تجربه كرده است بعید نیست این خودرو هم پنجاه سالگی خویش را ببیند. نیسان GT-R عرضه از سال ۲۰۰۹
باور این مورد كه یك دهه از ورود به بازار نیسان GT-R می گذرد دشوار است. سوپر اسپرت مشهور و دوست داشتنی نیسان هنوز هم به روزهای نخست خود شباهت دارد. البته نیسان در خلال این سال ها چند بار GT-R را ارتقا داده ولی همچنان نسل جدیدی از این خودرو معرفی نشده است. نیسان برای سال ۲۰۲۰ قدرت موتور GT-R را به ۵۶۵ اسب بخار افزایش داد كه در مقایسه با مدل سال ۲۰۰۹ حدود ۸۵ اسب بخار قوی تر است. نسخه های سریع تر GT-R هم با نام نیسمو و Track Edition با قدرت ۶۰۰ اسب بخاری معرفی شده اند. علیرغم این بهینه سازی ها و نسخه های مختلف همچنان بخش های كلیدی GT-R مثل شاسی، جعبه دنده ی ۶ سرعته ی دوبل كلاچ و پیشرانه ی V6 تویین توربوی ۳.۸ لیتری این خودرو دست نخورده باقی مانده اند. از نظر قیمتی هم GT-R مدل ۲۰۲۰ با قیمت پایه ی ۱۱۳ هزار دلاری خود ۴۳ هزار دلار گران تر از نسخه ی پایه ی این خودرو در سال ۲۰۰۹ است. دوج چلنجر عرضه از سال ۲۰۰۸
همان گونه كه گفتیم دوج یكی از خودروسازانی است كه به پلت فرم های قدیمی علاقه دارد. نسل فعلی دوج چلنجر هم از سال ۲۰۰۸ در بازار است. دوج چلنجر همچنان روی پلت فرم قدیمی كرایسلر با نام شاسی LX ایجاد می شود. با وجود قدیمی بودن، محبوبیت چلنجر آنقدر بالا است كه دوج در سال ۲۰۱۸ توانست بیشتر از ۶۶ هزار دستگاه از آنرا به فروش برساند. این آمار در مقایسه با سال قبل، دو هزار دستگاه بیشتر بود. معرفی نسخه ی قوی تر این خودرو به نام هلكت با موتور ۷۰۷ اسب بخاری و مدل دیمون با موتور ۸۴۰ اسب بخاری تأثیر مثبتی روی فروش چلنجر گذاشت. تویوتا لندكروزر عرضه از سال ۲۰۰۸
تویوتا لندكروزر هم با شاسی و بدنه ی مخصوص به خود، با لكسوس GX و LX برادر است. نسل فعلی لندكروز با نام J200 در سال ۲۰۰۷ ارائه شد و از آن زمان تابحال روی خط تولید باقی مانده است. هم اكنون لندكروزر قدیمی ترین شاسی بلند تویوتا به حساب می آید. تویوتا سكویا عرضه از سال ۲۰۰۸
خودرو های شاسی بلند و كراس اور در بازار امروز محبوبیت بالایی دارند ولی عجیب است كه تویوتا، شاسی بلند بزرگ خود، سكویا را از سال ۲۰۰۸ تا حالا بدون تغییر روی خط تولید حفظ نموده است. حتی ظاهر سكویا هم با روز اول فرقی ندارد و تنها تغییرات كوچكی در آن اعمال شده است تا بروز نگه داشته شود. تویوتا به تازگی نسخه ی اسپرت سكویا با نام TRD Pro را معرفی نمود كه مجهز به جلو پنجره ی جدید، سینی محافظ زیر خودرو، باربند، رینگ های جدید و سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر است. دوج گرند كاروان عرضه از سال ۲۰۰۸
گرند كاروان هم مانند چلنجر همچنان روی پلت فرم متعلق به سال ۲۰۰۷ ایجاد می شود. دوج گرند كاروان در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال ۲۰۰۷ رونمایی گردید و در سال ۲۰۱۱ هم سازنده یك فیس لیفت جزیی را روی ظاهر آن انجام داد. دوج همینطور در مدل فیس لیفت از پیشرانه ی ۳.۶ لیتری V6 جدیدی از سری Pentastar به همراه یك جعبه دنده ی ۶ سرعته ی جدید روی گرند كاروان نصب كرد. دوج تا سال ۲۰۲۰ به تولید مدل گرند كاروان ادامه خواهد داد. تویوتا توندرا عرضه از سال ۲۰۰۷
تویوتا مدل فعلی توندرا را تا سال ۲۰۲۱ روی خط تولید حفظ خواهد نمود. نسل فعلی توندرا در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه خودروی شیكاگو رونمایی گردید و در سال ۲۰۰۷ به بازار رسید. تویوتا در این مدت به روزرسانی هایی انجام داده است؛ برای مثال از سال ۲۰۱۰ پیشرانه ی جدید ۴.۶ لیتری V8 روی توندرا نصب گردید. همینطور تویوتا مدل آفرود توندرا را با نام TRD Pro و یك نسخه ی ویژه را هم با نام 1794 ادیشن معرفی نمود. لكسوس LX عرضه از سال ۲۰۰۷
لكسوس LX هم مانند لكسوس GX یك دایناسور قدیمی در دنیای خودرو به حساب می آید. نسل فعلی این شاسی بلند فول سایز لوكس در سال ۲۰۰۷ وارد بازار شد و سومین نسل از این خودرو به حساب می آید. لكسوس این مدل را در نمایشگاه خودروی شیكاگو رونمایی كرده بود. لكسوس اخیرا LX را فیس لیفت كرده است و بنابراین انتظار نداریم كه به این زودی ها نسل جدیدی از این خودرو معرفی نماید. مازراتی گرن توریسمو عرضه از سال ۲۰۰۷
مازراتی از سال ۲۰۰۷ به بعد دیگر خودروی اسپرت جدیدی رونمایی نكرد. مازراتی گرن توریسمو نخستین بار در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی ژنو با موتور ۴.۲ لیتری V8 به قدرت ۴۰۰ اسب بخار ارائه شد. امروز با گذشت ۱۰ سال، گرن توریسمو ظاهری اسپرت تر از روزهای اول دارد و پیشرانه ی آن هم با یك نمونه ی ۴.۷ لیتری به قدرت ۴۵۴ اسب بخار جایگزین شده است. این خودرو همچنان روی پلت فرم سال ۲۰۰۷ ایجاد می شود. نیسان Frontier عرضه از سال ۲۰۰۵
نیسان فرانتیر یكی از قدیمی ترین خودروهایی است كه همچنان به صورت صفر كیلومتر می توانید آنرا در آمریكا خریداری كنید. نسل فعلی این خودرو در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال ۲۰۰۵ رونمایی گردید. گرچه نیسان در خلال این سال ها ظاهر جدیدی را به فرانتیر بخشیده ولی با این وجود فرانتیر همچنان یك خودروی قدیمی با فناوری ۱۵ سال پیش است. خوشبختانه بزودی مدل جدید این وانت معرفی خواهد شد. شورولت Express عرضه از سال ۱۹۹۵
نسل كنونی شورولت اكسپرس از سال ۱۹۹۵ روی خط تولید قرار دارد و بیشتر بعنوان یك خودروی كاری مورد استفاده قرار می گیرد. این ون باری در خلال ۲۵ سال عمر خود كم ترین تغییرات را تجربه كرده است. تنها در سال ۲۰۰۳ بود كه شورولت كمی ظاهر آنرا به روزرسانی كرد. گویا فلسفه ی شورولت در مورد اكسپرس این بوده كه وقتی چیزی درست كار می كند نیازی نیست به آن دست بزنیم. فورد سری E عرضه از سال ۱۹۹۲
فورد سری E امروز به آن شكلی كه در سال ۱۹۹۲ معرفی شده فروخته نمی گردد و تولید مدل اكولاین آن در سال ۲۰۱۴ متوقف شد؛ اما این خودرو همچنان روی پلت فرم سال ۱۹۹۲ تولید می شود. فورد سری E، محصولی مناسب كارهای ساختمانی و حمل و نقل تجاری است. هم اكنون مدل پایه ی این خودرو ۳۱ هزار و ۳۸۵ دلار قیمت دارد. 2121
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب