در چهارمین نشست بررسی كنكور عنوان شد

از تصمیمات شتابزده در حوزه تعلیم و تربیت خودداری شود

از تصمیمات شتابزده در حوزه تعلیم و تربیت خودداری شود

به گزارش پروژه آسان چهارمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی بررسی كنكور با حضور دكتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری و مدیران موسسات آموزشی و ناشران كتاب های كمك درسی در محل دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه دكتر سوزنچی با اشاره به نظرات مطرح شده در سه جلسه گذشته از مدیران موسسات آموزشی و ناشران كتاب های كمك درسی، اظهار داشت: با عنایت به انتقاداتی كه توسط كارشناسان به نحوه فعالیت این موسسات و اثرگذاری نامطلوب آنان بر سیستم آموزش در جلسات گذشته مطرح گردیده است در این نشست تلاش داریم توضیحات مدیران این موسسات را در مورد نحوه فعالیت و راهكارهای آنان برای اصلاح كنكور را بشنویم.
در ادامه جلسه، كاظم قلم چی در سخنانی اظهار داشت: در كشور ما همه در حوزه هایی چون ورزش، سیاست، اقتصاد و هنر صاحب نظر و ایده هستند اما متاسفانه ما هیچ اطلاع و ایده ای از دانش آموزش نداریم و در فقر اطلاعاتی و آگاهی در حوزه آموزش به سر می بریم.
وی افزود: تمام این بحث هایی كه در مورد آزمون استاندارد و یا اضطراب دانش آموزان مطرح می شود در همه كشورهایی كه آموزش پیشرفته هم دارند، مطرح است.
قلم چی افزود: یادمان باشد همه كشورهای مدعی در نظام آموزشی، آزمون سنجش استاندارد را برگزار می كنند و با تمام نقدهایی كه بر آنها وارد می شود، دولت ها چون می خواهند در حوزه علم پیشرفت كنند این آزمون ها را برگزار می كنند.
وی تاكید كرد: یكی از علل اضطراب دانش آموزان تغییر پی درپی و ناگهانی سیستم های آموزشی و نحوه برگزاری كنكور است و بادی دقت كنیم در 40 تا 50 سال قبل چقدر نظام آموزشی خویش را تغییر داده ایم؟!
قلم چی در ادامه اظهار داشت: نباید تصمیمات یكباره در حوزه آموزش بگیریم؛ بلكه باید هر تصمیمی را به صورت پایلوت اجرا كرده و اثرات آنرا اول ببینیم.
به قول وی، نظام آموزشی چین با برگزاری كنكور پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و نظام آموزشی انگلستان با برداشتن كنكور پسرفت كرده است.
وی ادامه داد: ما در حوزه علم همانند حوزه ورزش و هنر برای پیشرفت احتیاج به قهرمان داریم و قهرمانان علمی ما از دل المپیادها و كنكور بیرون می آیند كه الگوی سایر دانش آموزان می شوند.
قلم چی در انتها تصریح كرد: موسساتی مانند ما گام های بزرگی در جهت عدالت آموزشی برداشته اند و باید ببینیم چند نفر از رتبه های برتر كنكور از تهرانی ها هستند؟ این عدالت را چه كسی به وجود آورد؟
سپس در ادامه بحث ابوالفضل جوكار مدیر عامل یكی از موسسات آموزش و انتشارات كتاب های كمك درسی نیزگفت: در حقیقت مشكل ما نیستیم، مشكل عدم سرمایه گذاری بر روی معلمان و عدم توجه به معشیت آنان است و آیا معلمان ما با آسودگی خیال در كلاس درس حاضر می شوند؟
وی افزود: مشكل دیگر تغییر هر ساله كتاب های درسی است؛ هیچ كشوری هر سال محتوای كتاب های درسی خویش را تغییر نمی دهد و یك ثبات آموزشی دارد.
وی تصریح كرد: در تمام دنیا كتاب های كمك درسی وجود دارد و باید وجود داشته باشد وقتی هر سال كتاب درسی عوض می شود؛ من ناشر كتاب های كمك درسی هم باید كتاب خویش را عوض كنم و این سبب بالا رفتن تیراژ نشر من می شود.
جوكار اظهار داشت: مشكل اصلی كنكور نه موسسات آموزشی كه اقتصاد ما است، دانش آموز به سراغ رشته هایی چون پزشكی و IT می رود كه درآمد و شغل تضمین شده دارد و این سبب خلوتی سایر رشته ها و تراكم داوطلب در این رشته ها شده است.
به گزارش مركز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مجتهد مدیر یكی از موسسات برگزاری آزمون های هماهنگ، برنامه ریزی تحصیلی، مشاوره تحصیلی در سخنانی اظهار داشت: متاسفانه آموزش و پرورش ما از كنكور غولی ساخته و تمام مشكلات و نارسایی های خویش را بر گردن كنكور می اندازد.
وی افزود: آموزش و پرورش به جای تمركز بر اهداف و وظایف خود با طرح موضوعاتی چون اضطراب دانش آموزان به مبارزه با كنكور می پردازد.
مدیر این موسسه آموزشی اظهار داشت: آیا برگزاری آزمون تیزهوشان كه شبیه كنكور است اضطراب ندارد؟ یا چون آموزش و پرورش برگزار می نماید اضطرابی ایجاد نمی كند؟!
وی اظهار داشت: باید تحقیق نماییم چرا نتایج آزمون سراسری با نتایج آزمون مدارس هم خوانی ندارد و دانش آموزی با معدل 19 در كنكور پذیرفته نمی گردد و دانش آموزی با معدل 12 در یك دانشگاه خوب پذیرفته می شود من قبول دارم سئوالات كنكور غیر استاندارد است اما بپذیریم یك جای كار مشكل دارد.
مجتهدی تصریح كرد: مشكل دیگر خود سازمان سنجش است. اطلاعات و پاسخ های تشریحی یا آمارهای مربوط به كنكور كه اطلاعات طبقه بندی امنیتی نیست كه سازمان سنجش از افشای آن سرباز می زند.
وی اظهار داشت: در واقع سازمان سنجش با مخفی كاری های خود از كنكور غولی درست كرده اند كه كسی به دنبال تغییر آن نباشد.
این مدیر موسسه آموزشی واقعا فضای جامعه تغییر كرده است و دیگر آن التهاب قدیم در مورد كنكور در خیلی از رشته ها وجود ندارد و باید دید چرا بعضی ها با القای التهاب به چه چیزی می خواهند برسند.



1398/07/18
19:02:29
5.0 / 5
4769
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اضطراب , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه