یك كارشناس آموزش و پرورش تاكید كرد
سرخوردگی دانش آموزان طبقه متوسط پیامد نخبه گرایی
به گزارش پروژه آسان یك كارشناس آموزش و پرورش با اشاره به گردش مالی بیشتر از 10 هزار میلیارد تومانی كتب كمك درسی اظهار داشت: افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از نتایج نظام مبتنی بر نخبه گرایی و یكی از راهكارها این است كه برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی نماییم و نه نخبه.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، طیبه موسوی در پنل مبارزه با فقر آموزشی همایش فقرپژوهی كه در مركز همایش های صداوسیما انجام شد به بیان یافته ها و تجارب آموزشی كشورهای دیگر و روند قبولی دانش آموزان در كنكور سراسری اظهار نمود: در كشورهایی كه نظام نخبه گرا دارند و افراد فقیر از تحصیل باز می مانند باید راهكارهای جایگزین دیگری اتخاذ نمود كه یك نمونه آن برگزاری آزمون های مهارتی و هوش در هند است كه حتی در گزینش شغل ها نیز اثرگذار بوده است.
وی اضافه كرد: باتوجه به یافته های نوبلیست ها، نظام آموزش و پرورش ایران شبیه به ۱۸ كشور دنیا و مبتنی بر نخبه گرایی است. بی ثباتی نظام آموزشی، كتب درسی و تجاری شدن آموزش و پرورش از لطمه های این امر است.
این كارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات نظام آموزشی اظهار داشت: طی ۵۳ سال دو نظام آموزشی داشتیم كه ابتدا نظام ۶-۶ بود و از سال ۴۵ تا ۷۰ نظام قدیم را داشتیم كه ۴-۳-۵ بود اما در ۲۰ سال اخیر سه نظام آموزشی را می بینیم و این تغییرات مداوم موجب تغییر كتب درسی و بی ثباتی آن می شود.
موسوی اضافه كرد: سال ۹۲ نسبت به ۹۱ نظام آموزشی تغییر نكرد اما شاهد بودیم برای كتاب زیست ۱۸۰ مورد اصلاحات صورت گرفت وكتاب به كلی تغییر نمود. از ۹۵ تا ۹۷ حدود ۱۲۳ واژه نونگاشت وارد كتب زیست شناسی شد و هزینه های اساسی ایجاد كرد.
وی با اشاره به جدایی دو نهاد آموزشی و خانواده از همدیگر به دنبال تغییرات سریع نظام آموزشی اظهار داشت: قبلا خواهر و برادرهای بزرگتر به اعضای كوچكتر در درس خواندن كمك می كردند و این نیاز به معلم خصوصی را كم كرده و صمیمیت را افزایش داده بود اما حالا آنقدر تغییرات سریع است كه اعضای خانواده نمی توانند كمك كنند.
این كارشناس آموزش و پرورش اضافه كرد: در واقع لطمه این است كه نیاز خانواده به معلم خصوصی، آموزشگاه و كتب كمك درسی افزایش یافته است و به سمت تجاری شدن آموزش پیش می رویم.
وی با اشاره به گردش مالی بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومانی كتب كمك درسی اظهاركرد: افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از نتایج نظام مبتنی بر نخبه گرایی و یكی از راهكارها این است كه برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی نماییم و نه نخبه. باید به كتاب درسی ثبات داده شود و از تغییرات نظام آموزشی جلوگیری نماییم.
جلال كریمیان، كارشناس فلسفه تعلیم و تربیت نیز با اشاره به اینكه در بحث ساعت آموزشی، ایران یك پنجم كاستی دارد اظهار داشت: نقش دولت در این مساله مهم می باشد. آموزش هدف و وسیله فقر زدایی است و بعنوان یك روش پذیرفته شده است اما در كشور ما آنطور كه باید به آموزش توجه نمی گردد.
وی با اشاره به نسبت بودجه آموزش و پرورش به بودجه دولتی اظهار داشت: طی 30 سال شاهد افت 10 درصدی بودجه آموزش و پرورش بوده ایم. تا وقتی كه ما نهادی برای مبارزه با فقر در حوزه آموزش و پرورش نداشته باشیم صحبت از فقر و نابرابری و عدالت آموزشی یك صحبت تنهاست و در نهایت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب