حاجی میرزایی:
نمی خواهیم اعتبار سال تحصیلی را خدشه دار نماییم
پروژه آسان: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه حق دانش آموزان دسترسی به آموزش است، اظهار نمود: آموزش و پرورش برای رسیدن به این هدف آموزش دروس به دانش آموزان را بوسیله تلویزیون، شبكه آموزشی دانش آموزان، بسته های آموزشی و راهبران آموزشی انجام می دهد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی با اشاره به وضعیت نظام آموزش و پرورش براثر شیوع كرونا، اظهار نمود: با یك پدیده غیرمنتظره ای مواجه شدیم كه این پدیده موجب تعطیلی طولانی مدت مدارس شد و باید برای آن اقداماتی انجام می دادیم.
وی ادامه داد: چاره ها یكی این بود كه آموزش را رها نماییم و هر زمان امكان بازگشایی مدارس بود آموزش را ادامه بدهیم اما این زمان مشخص نبود و وقفه در آموزش، لطمه جدی به نظام تعلیم و تربیت وارد می كرد. ممكن بود این زمان طولانی شود و نخستین تدبیر استفاده از ظرفیت تلویزیون بود كه رسانه ملی در فاصله كمتر از یك هفته به كمك آموزش و پرورش آمد؛ اما اگر بخواهیم كل دروس را پوشش دهیم نیاز به ۱۲ شبكه تلویزیونی داشتیم چون ۱۲ پایه و بیش از ۲۵۰ درس داریم و تنها با ظرفیت تلویزیون آموزش تمام محتوای آموزشی قابل تامین نبود.
برای پوشش همه درس ها به ۱۲ شبكه تلویزیونی نیاز داریم
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی ضعف های آموزش بوسیله تلویزیون اظهار داشت: آموزش بوسیله تلویزیون یك ارتباط تعاملی نیست و یك سویه است بدین سبب به معلمان گفته شد كه از ظرفیت های موجود استفاده كنند و به هر طریق ممكنست آموزش را ادامه دهید پس معلمان به میدان آموزش مجازی آمدند و كارهای خلاقانه زیادی انجام دادند كه در رسانه ها پخش گردید و به شكل های مختلفی این كار ادامه پیدا كرد.
حاجی میرزایی بابیان اینكه نمی توانستیم اطمینان پیدا نماییم پوشش آموزش های مجازی چقدر و چگونه بوده است؟ اظهار نمود: نیازمند اقدام سراسری و هماهنگی بودیم و برای این اقدام برمبنای مصوبه ستاد مبارزه با كرونا وقتی آموزش حضوری امكان پذیر نیست باید روی آموزش الكترونیكی و آموزش مجازی فكر می كردیم. همین طور مهم ترین ظرفیتی كه برای آموزش مجازی وجود دارد، بستر اینترنت و آموزش الكترونیكی است.
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینكه نیازمند یك برنامه اختصاصی برای آموزش و پرورش بودیم كه بتوانیم به همكاران فرهنگی و والدین بگوییم با اطمینان و آرامش خاطر این برنامه را نصب كنند و استفاده كنند، اظهار نمود: این برنامه باید مختص آموزش و پرورش باشد و محیط امن و ظرفیت لازم را برای ارائه خدمت گسترده داشته باشد چونكه نزدیك به ۱۵ میلیون دانش آموز در این فضا باید با معلمان خود ارتباط داشته باشند.
اتصال روزانه بیش از یك میلیون كاربر به شبكه آموزشی دانش آموزان ( شاد)
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینكه این فكرها نهایتاً منجر به اجرایی شدن شبكه آموزشی دانش آموزان (شاد) شد، اظهار داشت: شبكه اجتماعی دانش آموزان از نیمه شعبان افتتاح و معلمان و دانش آموزان در آن ثبت نام كردند و تابحال بیش از ده میلیون و ۴۰۰ هزار كاربر به این شبكه پیوسته اند و روزانه بیش از یك میلیون كاربر اتصال پیدا می كند و كار به سرعت پیش می رود.
حاجی میرزایی افزود: در این برنامه مناسبت های واقعی كه در مدرسه وجود دارد برقرار شده است و روابط معلمان و دانش آموزان و مدیر سرجای خودش است و همچنان كه ما موظفیم آموزش را ادامه دهیم.
وی ادامه داد: مدیران و معلمان ماموریت دارند این كار را انجام دهند و از این بستر استفاده می نماییم و كار را پیش می بریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه بعضی از افراد در مناطقی زندگی می كنند كه دسترسی به اینترنت ندارند و یا ممكنست برخی دسترسی به گوشی هوشمند نداشته باشند و ما نسبت به همه دانش آموزان مسئول هستیم.
ارائه بسته های آموزشی، استفاده از تلویزیون و رادیو جایگزین شاد در مناطق فاقد اینترنت
حاجی میرزایی اشاره كرد: در مناطقی كه امكان استفاده از شبكه شاد را ندارند از مدیران خواستیم امكان های مختلف را بررسی نمایند و برمبنای آن ادامه آموزش را امكان پذیر كنند چونكه این حق دانش آموزان است كه از آموزش برخوردار باشند و ما موظفیم از تولید بسته های آموزشی، ظرفیت تلویزیون های محلی و رادیو نیز استفاده نمائیم.
وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد: باتوجه به پروتكل های بهداشتی در مناطقی كه امكان تردد و برگزاری كلاس های كوچك و كم جمعیت باشد به گزینه آموزش حضوری هم فكر می نماییم.
ایشان سپس افزود: باید محتوای آموزشی تمام شود و تمام مسئولان در آموزش وپرورش در هر سطحی باید نقش و ماموریت خودرا انجام دهند و البته فراگیرترین امكان شبكه شاد است.
وزیر آموزش وپرورش اظهار نمود: وقتی سامانه ای در این حد فعال می شود طبیعی است كه در شروع با مشكلاتی روبرو است پس در مدت كوتاه اشكالات به سرعت شناسایی و رفع می شود. همین طور معاونان آموزشی نیز به جد دنبال این هستند كه درك دقیقی از افراد كه تحت پو شش هستند و یا مناطقی كه دسترسی ندارند داشته باشند.
خانواده ها نگران آموزش فرزندان خود نباشند
وی ادامه داد: آموزش وپرورش این روزها تعطیلی ندارد و پیگیر این هستیم كه دین خودرا به دانش آموزان، والدین و كشور ادا نماییم و اطمینان می دهیم كه نگران فرزندانتان نباشید به هر طریقی كه شده كار آموزش را دنبال می نماییم.
حاجی میرزایی با اشاره بعضی از نگرانی هایی كه دانش آموزان پایه دوازدهم دارند اظهار داشت: بنا بر این اعلام كردیم اردیبهشت ماه اختتام دوره آموزشی آنان است و پس ازآن سه هفته برای زمان برگزاری امتحانات در نظر گرفته شده است و سه هفته بعد از امتحانات، فرصت برای آمادگی كنكور است، پس در دهه سوم تیرماه آمادگی برگزاری كنكور را با در نظر گرفتن ملاحظات وزارت بهداشت داریم.
ایشان سپس افزود: برای پایه های تحصیلی دیگر نیز اصرار بر این است كه دوره آموزشی تمام شود و نمی خواهیم اعتبار سال تحصیلی را خدشه دار نماییم برای اینكه بعضی از آموزش های امسال نیازمند آموزش های سال تحصیلی بعدی است و با اتمام كل محتواهای آموزشی سال را به انتها می رسانیم.
در صورت نیاز امكان طولانی تر كردن دوره آموزشی وجود دارد
حاجی میرزایی اشاره كرد: معلمان و مدیران فرصت دارند برنامه ریزی كنند و اگر برای اتمام آموزش ها نیازمند توسعه زمان آموزش باشیم مجوز آن از ستاد ملی مبارزه با كرونا گرفته شده است و می توانیم ۴ تا ۶ هفته زمان دوره آموزشی را طولانی تر بكنیم.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: اگر می خواستیم مدارس حضوری اجرا شود به سبب گرمای هوا و عدم امكانات سرمایشی مناسب با مشكلاتی مواجه هستیم و هم اكنون با امكانات شبكه شاد از همه معلمان و دانش آموزان می خواهیم كه با این حركت همراهی كنند و معاونان آموزشی اطمینان داده اند كه هیچ دانش آموزی از فرصت آموزشی محروم نخواهد بود.
در بحران كرونا فرهنگیان مسئولیت پذیری خودرا اثبات كردند
وی با اشاره به ایثار و فداكاری معلمان در این دوره، اظهار نمود: كرونا در كنار تهدیداتی كه داشت ظرفیت های نهفته ای را آشكار كرد و نشان داد جامعه فرهنگی؛ جامعه ای مسئولیت پذیر و فرهیخته و متعهد نسبت به مسئولیت هایش است.
حاجی میرزایی در ادامه افزود: برخی فیلم هایی كه منتشر گردید نشان می داد اعضای خانواده یك معلم درگیر آموزش وی شده اند و نشان میدهد مسئولیت در آموزش وپرورش خطیراست و كسانیكه با ما همكاری می كنند درك خوبی از مسئولیت خود دارند و افتخار می نماییم كه جامعه فرهنگی از آزمون كرونا سرافراز بیرون آمدند.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب