تفاهم با شركت پست برای مكان یابی مطلوب تر مدارس

تفاهم با شركت پست برای مكان یابی مطلوب تر مدارس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار داشت: در امتداد اجرای بسته تحولی مکان یابی مدارس، به دنبال راه اندازی مدارس در مکان مناسب برای استفاده دقیق و حداکثری از فضاهای آموزشی هستیم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مهراله رخشانی مهر در آئین امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت ملی پست ایران اظهار نمود: اگر در گذشته مسئله سازمان نوسازی مدارس کشور، مدارس تخریبی، استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس یا مدارس خشتی و گلی بود، اما امروز با کمک و همیاری دولت، مجلس و خیرین، میزان مدارس تخریبی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و از ۳۰ درصد سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۹.۵ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: این میزان در مقایسه با فراوانی مدارس و ۵۳۰ هزار کلاس درسی که در کشور داریم، عدد ناچیزی است. البته از ۱۹.۵ درصد، ۷ درصد مدارس تخریبی و ۱۲.۵ درصد هم نیازمند مقام سازی هستند.
رخشانی مهر با اعلان اینکه ۷ درصد مدارس تخریبی کاملا قابل احصاء است، اشاره کرد: آمار مدارس تخریبی استانها کاملا استخراج شده است. برای مثال در سیستان و بلوچستان که استان محرومی به لحاظ فضاهای آموزشی است، تعداد کلاس های درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی، مجموعا ۱۰ درصد است، در صورتیکه میانگین کشوری ۱۹.۵ درصد و بیان کننده کارهای انجام شده بسیار زیاد دراین زمینه است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار داشت: البته در بعضی مناطق کشور مانند استان تهران دراین زمینه مسئله داریم که در صدد رفع آن هستیم، اما دیگر مانند گذشته دغدغه وضعیت مدارس در زمان وقوع زلزله و احتمال آوار شدن مدارس بر سر دانش آموزان را نداریم. نمونه آنرا در زلزله اخیر «سی سخت» مشاهده کردیم، ۱۶۰ مدرسه در معرض زلزله قرار گرفت که فقط سه مدرسه گرفتار لطمه شد و نیاز به تخریب و بازسازی دارند که مدارس دهه ۵۰ و ۶۰ بودند و مدارس نوساز به صورت جزیی و در حد ترک دیوار لطمه دید.
وی افزود: هم اکنون به کیفی سازی مدارس فکر می نماییم و از استرس و شتاب درباب وضعیت نامناسب مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی رها شده و در اندیشه معماری مناسب فضاهای آموزشی، مکان یابی مدارس و مجتمع سازی مدارس هستیم.
وی ادامه داد: ما هر چه مدارس بزرگ بسازیم، می توانیم جمعیت دانش آموزی بیشتری جذب مدارس نماییم. وقتی جمعیت دانش آموزی زیاد شد، تبادلات اجتماعی و فرهنگی هم افزایش می یابد، مهارت های زندگی جمعی و کار گروهی هم بین دانش آموزان بیشتر می شود. یک مدیریت واحد هم در این مجتمع ها هست و دانش آموز از دوره ابتدایی تا آخر دوره متوسطه دوم تحت مدیریت واحد قرار می گیرد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار داشت: رویکرد سند تحول آموزش و پرورش هم بر مجتمع سازی تاکید دارد. ولی اینکه مجتمع آموزشی که هزینه ساخت آن ۴۰ یا ۵۰ میلیارد تومان می شود کجا باید ساخته شود تا مانند مدرسه دارالفنون دست کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال عمر کند و ماندگار شود. در جانمایی این مجتمع ها باید دقت بیشتری شود.
بگفته رخشانی مهر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم روی این مساله تاکید شده که سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برود و بحث مکان یابی مدارس با رویکرد ۵۰ سال آینده را انجام بدهد. در این زمینه سال ۹۷ کار سنگینی با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطالعاتی انجام شده است. این کار به نشریه ۸۲۷ سازمان برنامه و بودجه منجر گردید و سازمان برنامه و بودجه کشور این ضابطه شماره ۸۲۷ را تصویب و ابلاغ نمود که یک گام بزرگ در موضوع مکان یابی مدارس بود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی اشاره کرد: جدی ترین نیاز سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این است که مکان مدارس موجود را داشته باشیم، یعنی باید بدانیم مدرسه ما کجا واقع شده و در چه وضعیتی است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اشاره کرد: باید بدانیم در چه شعاعی از مدارس موجود می توانیم مدرسه جدید بسازیم. مثلا مدرسه ابتدایی در شعاع چند کیلومتری مدرسه قبلی ساخته شود تا مدرسه قبلی از جمعیت دانش آموزی تخلیه نشود. ما معتقدیم مجموعه شرکت پست می تواند به ما دراین زمینه کمک نماید.
در این راستا و برای دریافت اطلاعات در رابطه با وضعیت و راه اندازی فضاهای آموزشی در سراسر کشور، تفاهم نامه همکاری بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و شرکت ملی پُست جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.
گفتنی است؛ این تفاهم نامه به امضای مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و رمضانعلی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پُست جمهوری اسلامی ایران رسید.
شایان ذکر است؛ بر طبق این تفاهم نامه، به روزرسانی و مدیریت پایگاه داده، ارسال اطلاعات برخط، تعیین کدپستی ده رقمی و دقیق سازی جغرافیایی اطلاعات مدارس، و ساماندهی و برنامه ریزی در امتداد مکان یابی مناسب مدارس کشور دنبال خواهد شد.



1400/01/01
13:05:55
0.0 / 5
930
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه