نوری در مراسم جشن شكوفه ها :
کاهش جمعیت کلاس ها به 35 دانش آموز
پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، مراسم نمادین «جشن شکوفه ها» برای ورود کلاس اولی ها به مدارس و سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور وزیر آموزش و پرورش شروع شد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مراسم نمادین جشن شکوفه ها الان در دبستان دخترانه کوثر واقع در مارلیک، شهرستان ملارد درحال برگزاری است.
سال جاری ۱۶ میلیون و ۳۰ هزار دانش آموز در کلاس های درس حضور پیدا می کنند که از این تعداد هشت میلیون و ۷۰۴ هزار و ۳۲۱ دانش آموز در دوره ابتدایی ثبت نام کرده اند و یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۰۷ نفر کلاس اولی هستند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اینکه امیدوارم سال جاری، سال پرخیر و برکتی در جهت تحکیم و ارتقای جامعه دانش بنیان مبتنی بر شعار سال باشد اظهار نمود: از موضع مبتنی بر اقتدار، عزت، مصلحت و حکمت رئیس جمهور در اجلاس سران ملل متحد در جلسه ای که یونسکو در رابطه با آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و حکمرانی جهانی آموزش و پشتیبانی از سند تحول و معرفی مکتب حاج قاسم در سخنرانی اجلاس سران از جانب رئیس جمهور، علاوه بر سایر مواضع، قابل تقدیر و تکریم است.
وی ادامه داد: امروز جشن شکوفه ها را برای یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانش آموز کلاس اولی برگزار می نماییم. ۶۸ هزار مدرسه ابتدایی داریم. تقریبا ۱۰ درصد دانش آموزان ما در پایه اول ابتدایی مشغول به تحصیل خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شاید در نتیجه تغییرات سریعی که در فناوری های نوین و اتفاقاتی که در جوامع رخ داده، کودکی بعنوان موقعیتی مشخص، بیشتر رو به نابودی رفته است و برخی معتقدند بین خردسالی و بزرگسالی فاصله چندانی وجود ندارد اظهار نمود: امروزه در تحقیقات اندیشه ناپیدایی کودکی، فرسایش دوره کودکی و از بین رفتن کودکی شکل گرفته است و سازمان ملل، آخر کودکی را از ۹ سالگی تا ۱۸ سالگی ادامه داده، شاید بیشتر به دوره کودکی برسیم.
نوری اضافه کرد: کودکان، تقریبا فراموش شده هستند و در نظریه های مفهوم پردازی و جامعه شناسی، کودکی دارد تمام می شود. ما بزرگسالان به دنبال این هستیم که خواسته های خودمان را بر کودک تحمیل نماییم نه این که بیندیشیم او چه می خواهد باشد، بلکه برایمان مهم شده است که ما والدین، چه می خواهیم باشد.
وی ضمن اشاره به این که کودکی، فراموش شده و از اول به جای شناسایی و شکوفایی استعدادهای کودک به دنبال این هستیم که چه شغلی در آینده داشته باشد اظهار نمود: چنین دیدگاه و رویکردی، در جامعه که کودکان بالاترین خلق سرمایه را به علت اقتضائات سنی شان دارند، می تواند فاجعه آمیز باشد. بسیاری از ما هستیم که به علت هدایت پدرومادر در یک شغلی قرار می گیریم که از آن رضایت نداریم. این امر باعث تعارض ها و ناکامی هایی می شود و در نتیجه جامعه ما پرنشاط، شاداب و موفق نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مردم ایران این مورد را درک کرده اند. سال جاری فقط ۲۰ مدال طلای المپیاد جهانی داشتیم و تعداد زیادی شان از شهرستان ها بوده اند که نشان داده است اولیاء سرمایه گذاری و دقت می کنند. اولیاء دقت کنید انتظار ما از شما و انتظار شما از ما باید این گونه باشد که بچه ها را به سمت دیگر موارد نبریم.
نوری با اشاره به اینکه یک چهارم جمعیت جهان از آنِ کودکان است اظهار داشت: این آمار در کشور ما ۲۷ درصد و بیشتر از یک چهارم است. بنگاه های اقتصادی دنبال این هستند از این جمعیت مؤثر که رفتار مصرف خانوار را تعیین می کنند کسب سود کنند. مراقب باشیم فرزندانمان را در دام این بنگاه ها نیندازیم.
وی ادامه داد: این وظیفه اصلی ماست که کودک را برای کودکی اش تربیت نماییم، یعنی کودک خودش به سمت استعداد و توانایی که دارد بیاید و بتواند در راه یادگیری این استعداد را شکوفا کند. مدرسه نخستین نهاد و سازمان تربیت رسمی است و اولیاء بچه را رها می کنند و می گویند تربیت برعهده مدرسه است در حالیکه اگر شما کنار ما نباشید، فرزند شما به آن قدرت که باید برسد، نمی رسد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش، مردمی سازی است اظهار داشت: مردمی سازی یعنی این که اولیاء، بهترین و بزرگترین سرمایه خودشان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند و باید در سیاستگذاری و اجرا نقش داشته باشند، نه این که فقط به این چشم شما را ببینیم که بخواهید تأمین مالی مدرسه را انجام دهید.
نوری اضافه کرد: باید از ظرفیت اولیاء برای شکوفایی استعدادهای فرزندان مدرسه استفاده و چرخشی را در انجمن اولیاء داشته باشیم به این معنا که نگاه به خانواده را از نهاد تأمین مالی به نگاه بلند هم سوساز در حکمرانی تربیتی فرزندان و شکوفایی استعدادهای آنها تغییر دهیم. اگر این اتفاق بیفتد ما به نتیجه می رسیم.
نوری ضمن اشاره به این که برنامه هایی در این حوزه داریم که همچون آنها میتوان به ارتقای تربیت معلم، عدالت تربیتی و اجرای سند تحول بنیادین مدرسه ای اشاره نمود اظهار داشت: مدارسِ تحولی شناسایی و رهیاران تحول تربیت شده اند. باید احیای انجمن اولیاء و مربیان صورت گیرد. استفاده از شبکه شاد در زیست بوم جدید که بعنوان مکمل بتوانیم از ان استفاده نماییم هم مدنظر است.
وی ادامه داد: دوره تثبیت یادگیری انجام شد اما کافی نبود و باید نقایص ترمیم شود. ایجاد سکوی استعدادیابی برای تمام دانش آموزان و تمام زمینه های استعدادی و توانمندی و تقویت مدارس دولتی عادی در برنامه ماست.
وزیر آموزش و پرورش همینطور با اشاره به اینکه تراکم دانش آموزی در شهرستان ملارد و شهرستان های مشابه به دلیل مهاجرت داخلی و اتباع، بیش از اندازه است اظهار داشت: دولت در سفرهای استانی ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک کرده که عدد خوبی است، اما نیاز بیشتری داریم. اعتبار دیگری از منبع دیگری درحال تأمین است تا بتوانیم به تدریج تراکم دانش آموزان را کم نماییم تا در هیچ کلاسی بیشتر از ۳۵ دانش آموز نباشد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در انتهای سخنان وزیر آموزش و پرورش، زنگ شکوفه ها بوسیله ی یک دانش آموز نواخته شد.
منبع: پروژه آسان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب