ضرورت برخورداری آموزش بزرگسالان از یک متولی خاص

ضرورت برخورداری آموزش بزرگسالان از یک متولی خاص

پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اعلان اینکه آموزش بزرگسالان در تمام دنیا زیرنظر ریاست جمهوری اداره می شود یا معاونت جداگانه ای دارد اظهار داشت: دایره آموزش بزرگسالان متفاوت و وسیع تر از کاری است که ما داریم در سازمان نهضت سوادآموزی انجام می دهیم. باید سازمانی بطور اخص متولی آموزش بزرگسالان باشد.


عابدین بازگیر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تغییر رویکردها و سیاست های سازمان نهضت سوادآموزی و در پاسخ به این که آیا احتمال تغییر عنوان این سازمان نیز با تغییر ماموریت هایش وجود دارد؟ اظهار داشت: از ما خواسته شده است که بازتعریفی از «سواد» داشته باشیم و حد سواد را مشخص نماییم که مطالعات آن در حال انجام می باشد.
وی ادامه داد: ما در جامعه متولی آموزش بزرگسالان نداریم و هر جایی ممکنست برای خودش کاری انجام دهد و بگوید آموزش بزرگسالان را برعهده گرفته است.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اعلان اینکه آموزش بزرگسالان در تمام دنیا زیرنظر ریاست جمهوری اداره می شود یا معاونت جداگانه ای دارد اظهار داشت: دایره آموزش بزرگسالان متفاوت و وسیع تر از کاری است که ما داریم در سازمان نهضت سوادآموزی انجام می دهیم.
بازگیر افزود: اگر بخواهیم تعریف جدید سواد را درنظر بگیریم، باید بگوییم بسیاری افراد بی سواد یا کم سواد هستند. در تعریف یونسکو از سواد گفته شده افراد باید بتوانند با مهارتی که می آموزند در زندگی شان تغییر مثبت و سازنده ایجاد کنند.
وی اشاره کرد: باید سازمانی بطور اخص متولی آموزش بزرگسالان باشد. باید توجه داشت که آموزش در حیطه های مختلف متفاوت اند، بطور مثال آموزش روستایی با آموزش شهری متفاوت است. ما به سبب سیاست های جدید به سراغ آموزش های تابعی خواهیم رفت و باید عزم ملی دراین زمینه وجود داشته باشد تا در حیطه سوادآموزی نوین تغییرات محسوسی ایجاد شود.


نیازمند بازمهندسی در راه نهضت سوادآموزی هستیم
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مدتی پیش علیرضا عبدی، رییس سازمان نهضت سوادآموزی نیز درباره ی رویکرد های جدید سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشته بود: سوادآموزی در وضعیت منحصربه فردی قرار گرفته و باید با تعریفی از حوزه سوادآموزی به ویژه آموزش بزرگسالان همراه باشد.
وی ادامه داد: یادگیری بزرگسالان در کشورهای در راه توسعه، جایگاه خاص خودش را دارد. جمهوری اسلامی طی ۴۳ سال این مساله را پیگیری کرده و نرخ باسوادی از ۴۳ درصد به بالای ۹۷ درصد رسیده است. در ادامه مسیر باتوجه به تکثر مسائل یادگیری بزرگسالان و اقتضائات زیست بوم جدید، نیازمند بازمهندسی در راه نهضت سوادآموزی هستیم.

عبدی با اعلان اینکه باسواد کردن سه درصد باقی مانده بیسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله کار خیلی مشکل و مشکلی است اظهار داشت: پیدا کردن بیسواد یک موضوع و قانع کردن او برای باسواد شدن یک موضوع دیگر است. باید به نرخ تثبیت که ۹۹ درصد است برسیم. اگر بخواهیم کشورمان کشور پیشرفته ای باشد نمی توانیم بزرگسالان و جریان سوادآموزی بزرگسالان را متوقف نماییم اما باید نگاه جدیدی داشته باشیم. دیگر سواد خواندن و نوشتن به تنهایی کفایت نمی کند و باید انواع دیگری از سواد چون سواد رسانه ای، سواد مالی و غیره نیز تعریف شود. پس از سواد آموزی پایه باید وارد گام دوم سوادآموزی شویم.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره ی زمان ریشه کن شدن بیسوادی در کشور اظهار داشت: آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما تکلیف کرده سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. شاید نتوان گفت پایان بخشی بیسوادی را خواهیم داشت چون برخی به دلیلهای جسمی، ذهنی و یا فرهنگی امکان با سوادی ندارند و یا باسواد ناپذیرند اما آنچه برای ما تکلیف شده این است که بتوانیم جریان سوادآموزی را تا پایان دولت به سرانجام خوبی برسانیم و در آخر دولت بگوییم در زمینه سوادآموزیِ پایه، به سرانجام بخشی رسیده ایم.




منبع:

1402/01/18
17:10:36
5.0 / 5
348
تگهای خبر: آموزش , مهندس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه