چند نكته پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان؛

از دغدغه کیفیت مدارس دولتی تا خسارات کوچک انگاری آموزش وپرورش

از دغدغه کیفیت مدارس دولتی تا خسارات کوچک انگاری آموزش وپرورش

پروژه آسان: مشاور وزیر آموزش وپرورش در امور تشکل های فرهنگیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان در روز معلم، به تشریح شرایط فعلی نظام تعلیم و تربیت پرداخت و اصرار کرد که نخستین گام، تغییر نگرش مسئولین و جامعه نسبت به اهمیت آموزش وپرورش است و اگر تغییر نگرش ایجاد شود، گامی اساسی به سمت ایجاد تحول در سیستم آموزشی برداشته ایم.


سید بابک هاشمی نکو در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه رهبر فرزانه انقلاب احاطه و شناخت کاملی نسبت به مسائل آموزش وپرورش دارند و این را در بیانات سنوات پیش ایشان که با فرهنگیان دیدار می کردند نیز شاهد بودیم اظهار داشت: اگر به مجموعه منویاتی که ایشان بیان نمودند عمل شود به تحول نزدیک می شویم.
وی ادامه داد: رهبری در این دیدار فرمودند که معلمان از آزمون های مختلف سربلند بیرون آمده اند. ایشان اشاره ای به ۴۹۰۰ شهید فرهنگی داشتند و این که خودشان را موظف می دانند هرسال از معلمان تکریم کنند؛ چونکه معلمان، معماران آینده و سربازان گمنامی هستند که مشغول مجاهدت در دورترین نقاط کشورند و کاری که معلم برعهده گرفته، مهم ترین کار در کشور است.
مشاور وزیر آموزش وپرورش با اشاره به این که رهبر انقلاب کار معلم را مهم ترین کار در کشور می دانند، برای اینکه تربیت نونهالان و ساختن فردای کشور را برعهده دارند اظهار داشت: بنا به فرمایشات ایشان هم از معلم توقع هست که احساس مسئولیت کند و هم باید در قبال معلم احساس مسئولیت داشته باشیم و این یک جاده دوطرفه است که هم از معلم توقع داشته باشیم و هم انتظارات معلم را پاسخ دهیم، در توجه به منزلت و معیشت، نظام باید تامین کننده باشد و از سویی تحول در نظام جذب و ارتقای معلم هم خیلی مهمست.
وی ادامه داد: سرپرست وزارت آموزش وپرورش قبل از سخنان مقام معظم رهبری نکات مهمی در این خصوص بیان کرد؛ اولا انتخاب و جذب معلم باید از بهترین های جامعه صورت پذیرد. دوم این که نباید طوری باشد که وقتی معلم فارغ التحصیل و جذب شد ۳۰ سال بصورت تضمین شده و بدون به روزآوری در آموزش وپرورش حضور داشته باشد بلکه دانش او باید هر سال به روز شود. آموزش ضمن خدمت لازم است و لازم است معلمین با شرکت در کلاس ها و کارگاه های حضوری ضمن خدمت با تازه های تخصص خود آشنا گردند تا به کلاس خود خدمت بهتری عرضه کنند.

خسارات کوچک انگاری آموزش و پرورش
هاشمی نکو افزود: همانطور که در سخنان رهبر معظم شنیدیم، جایگاه آموزش وپرورش در نظام مدیریت کشور نیز حائز اهمیت می باشد. نگاهی که برخی مسئولین گذشته به آموزش وپرورش داشتند و خسارت به بارآورده، کوچک انگاری دستگاه آموزش وپرورش بوده است؛ چونکه آموزش وپرورش را مجموعه مصرفی می دیدند و بدنبال برون سپاری و باز کردن آن از سرخود بودند. در دولت قبل هم شاهد بروز این تفکر بودیم که بدنبال خصوصی سازی مدارس دولتی رفتند این در حالیست که آموزش وپرورش امری حاکمیتی و زیربنای رشد و ارتقای همه جانبه در کشور است.
وی با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری مناسب در زمینه تعلیم و تربیت اظهار داشت: رهبری فرمودند که اگر ۲۵ سال قبل به مدارس رسیدگی درستی کرده بودیم، امروز شاهد خیلی از مشکلات جامعه نبودیم. علاج خیلی از بیماریهای اجتماعی و اقتصادی امروز ما، اصلاح مدرسه است. عبور از گردنه دشوار پیشرفت بدون کمک آموزش وپرورش ممکن نیست.
این کارشناس آموزش وپرورش و دانش آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت اضافه کرد: اگر نکات مطرح شده از طرف رهبری موجب تغییر در نگرش مسئولین و جامعه شود، آینده بهتری رقم خواهد خورد و با این تغییر نگرش نخستین گام مهم نسبت به تحول در آموزش وپرورش برداشته خواهد شد.


اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در دولت سیزدهم

تحول با سهم ۲ درصدی از بودجه به سرانجام نمی رسد
هاشمی نکو با اعلان اینکه پشتیبانی مالی از آموزش و پرورش، امری لازم است عنوان کرد: سهم ۱۱، ۱۲ درصدی که آموزش وپرورش از بودجه عمومی کشور دارد، سهم مناسبی نیست. کشورهایی که آموزش وپرورش موفق تری دارند، سهمشان از بودجه عمومی کشور زیر ۲۰ درصد نیست. این درصورتی است که از بودجه تخصیصی به آموزش و پرورش، ۹۸ درصد صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی می شود و تنها دو درصد باقی می ماند که هم باید با آن مدرسه ساخت و مقاوم سازی کرد، هم سرانه مدارس را داد و هم امور پرورشی و غیره را اداره کرد. عیان است که تحول با ۲ درصد بودجه به سرمنزل مقصود نمی رسد. البته دور از انصاف است که گفته نشود که در این دولت حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومن برای رتبه بندی اختصاص یافت.


تغییرات پی در پی مدیریتی؛ یک علت روی زمین ماندن سندتحول
وی درباره ی تأثیر بی ثباتی مدیریتی در آموزش وپرورش بر پیشبرد اهداف مترقی نظام و تربیت که رهبر انقلاب نیز در بیاناتشان به آن اشاره فرمودند اظهار داشت: برای دستگاه تعلیم و تربیت که اساساً دیربازده هم هست باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشد اما وقتی با تغییرات مدیریتی پی در پی روبه رو می شود و هر مدیری می خواهد سلیقه و دیدگاه خودش را حاکم کند، معلوم است که نباید پیشرفت چندانی توقع داشت. طی ۱۰ سال گذشته، پنج وزیر و چهار سرپرست تغییر کرده و این تغییرات گاها سبب شده هر وزیری که منصوب می شود، مسئولین آموزش وپرورش تا سطح ادارات کل ستادی و استانها و مناطق و گاهی فراتر تغییر یابند. همین تغییرات مکرر است که سبب شده برنامه های بلندمدت اجرا نشوند و اجرای سند تحول بنیادین بیش از ۱۰ سال روی زمین بماند. در هر سیستمی برای آنکه طرح های بلندمدت به سرانجام برسد، نیازمند ثبات نسبی است.


مدارس نیازمند مربیان تربیتی جوان و انقلابی

ضرورت اجرای طرح های نو برای احیای امور تربیتی
مشاور وزیر آموزش وپرورش همین طور به یکی دیگر از محورهای بیانات رهبری پیرامون اهتمام به امور پرورشی در مدارس و تقویت هویت ملی در دانش آموزان اشاره و اظهار داشت: معاونت پرورشی در سال ۸۰ با یک شعار نسبتاً جذاب که تعمیم کارهای تربیتی بود تعطیل شد و پس از آن هم تعمیمی اتفاق نیفتاد تا آنکه در نهایت چند سال قبل امور تربیتی با مصوبه مجلس شورای اسلامی احیاء شد؛ اما احیای واقعی صورت نگرفت و هم اکنون خیلی از مدارس ما معاون پرورشی و مربی تربیتی ندارند. از جانب دیگر شماری از معلمان پرورشی در شرف بازنشستگی اند و سالهای پایانی خدمت را می گذرانند و قرابت سنی با نسل جوان و نوجوان ندارند.
هاشمی نکو اضافه کرد: کار پرورشی باید جذاب باشد. رهبر انقلاب بر تقویت هویت ملی، عشق به میهن، احترام به پرچم ملی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تشویق بچه ها به حضور در مراکز برکت آفرین چون مسجد و هیئات تاکید فرمودند. تحقق این موارد نیازمند آنست که امور تربیتی، نیروی خودش را داشته باشد. مدارس نیازمند مربیانی جوان و به روز و انقلابی هستند. اخیراً جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی جدید با صدور مجوزهای لازم، در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اعلان اینکه مربیان امور تربیتی باید بصورت تخصصی آموزش ببینند اظهار داشت: امور تربیتی باید برنامه های نو برای احیای واقعی امور تربیتی داشته باشد و تلاش کند کلاس های درس به کلاس های چند ساحتی تبدیل شوند نه کلاس هایی که فقط کتاب محور و امتحان محورند و کتاب درسی حجیم بچه ها را زده می کند.


برنامه درسی حجیم، فرصت بروز خلاقیت به معلم و دانش آموز نمی دهد
مشاور وزیر آموزش وپرورش افزود: رهبری هم فرمودند که کتاب های درسی باید جذاب، به روز و مبتکرانه باشند و نسلی که این کتاب ها را می خواند از خواندن آنها سر شوق بیاید. ایشان قبلاً به ضرورت علم نافع اشاره کرده بودند. آموزش وپرورش باید اقدامات مناسبی دراین زمینه داشته باشد. البته برنامه ریزی هایی انجام و اقداماتی در همین راستا در دست است. مهارت آموزی و متناسب سازی حجم کتب درسی باید مورد توجه جدی باشند.
هاشمی نکو با اشاره به این که حجم کتاب های درسی ما در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است اظهار داشت: برنامه درسی حجیم، فرصت خلاقیت را به معلم و دانش آموز نمی دهد. هم اکنون معلم باید همه زمانی که در اختیار دارد صرف تدریس کند تا به بودجه بندی کتاب برسد این در حالیست که باید وقت کافی در اختیار داشته باشد تا کارهای گروهی و پژوهشی در کلاس طراحی و اجرا نماید و آموزشی چند ساحتی ارائه نماید. باید از کتاب محوری عبور و بیشتر محتوای تخصصی را به دانشگاه ها واگذار نماییم. دوران حضور در مدرسه، دوران آموزش های عمومی است و دانش آموز باید در مدرسه زندگی کند و چگونه زندگی کردن را بیاموزد.
وی افزود: معرفی مفاخر در کتاب های درسی نیز اکنون وجود دارد ولی باید نحوه معرفی مفاخر جذاب تر از گذشته باشد باشد.


پیگیری جدی برای تجهیز و توسعه هنرستان ها
این کارشناس آموزش وپرورش و دانش آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت با اعلان اینکه محور دیگر فرمایشات رهبری انطباق نظام آموزشی با نیازهای کشور بود اظهار داشت: ایشان فرمودند که کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر احتیاج دارد به نیروی کار ماهر هم نیاز دارد، آیا امروز نسبت متعادلی میان آموزش های رایج در دبیرستان ها با آموزش های فنی و مهارتی برقرار است؟ باید اظهار داشت که نظام آموزشی ما به سمت دانشگاه تنظیم شده، زمانی آموزش وپرورش افرادی را تربیت می کرد که کارمند شوند، ولی این میزها حالا پر هستند. اگر کشوری به تولید و کار اهمیت دهد باید آموزش وپرورش را متناسب با آن کوک کند.
هاشمی نکو اضافه کرد: ۶۰۰ هزار نفر پشت کنکور تجربی هستند که بیشتر این ها پذیرفته نمی شوند و ضربه روحی می خورند. اگر هنرستان ها را تجهیز و دانش آموزان را به این سمت هدایت نماییم آنها بلافاصله وارد بازار کار می شوند و زندگی حرفه ایشان زودتر شروع می شود. ارتقا آموزش های فنی حرفه ای هم کمک به خود دانش آموز و هم کمک به امر تولید است. برنامه جدی باید تجهیز هنرستان های فعلی وتوسعه هنرستان های جدید باشد و البته قدم های خوبی در این جهت برداشته شده است.
وی افزود: علوم انسانی نیز باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد برای اینکه برای آینده کشور مدیر تربیت می کند. باید استعدادهای ویژه علوم انسانی کشف و برای رفتن به رشته انسانی تشویق شوند و آن مدارس نیز مورد توجه قرار بگیرد تا مدیران آینده تامین شوند.


دغدغه «کیفیت مدارس دولتی»؛

ضرورت تدبیر برای تراکم بالای دانش آموز در کلاس درس
مشاور وزیر آموزش وپرورش به موضوع تقویت مدارس دولتی نیز اشاره و عنوان کرد: رهبری فرمودند عین بی عدالتی است دانش آموزی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. باید مدارس دولتی از فضای خوبی برخوردار شوند. وزارت آموزش و پرورش، قرارگاه نصیب آموزشی برابر را بمنظور توجه بیشتر به مناطق محروم و مرزی به وجود آورده است. از سویی کیفی بخشی مدارس دولتی هم مورد توجه قرار دارد.
هاشمی نکو اصرار کرد که نباید کیفیت خروجی مدارس دولتی تفاوت زیادی با سایر مدارس داشته باشد و لازم است مدارس دولتی توان اجرای برنامه های کیفی خودشان را داشته باشد. همین طور لازم است تدبیری برای میزان تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس ها شود. در بعضی مناطق تراکم بالاست و روی کیفیت تدریس معلم اثر می گذارد. باید جمعیت کلاسی را به نرم استاندارد نزدیک نماییم که یکی از راه ها اختصاص بودجه برای راه اندازی مدارس بیشتر است.


مدارس، ویترین نظام هستند و باید دارای امکانات خوبی باشند
وی با اشاره به ضرورت همیاری و مشارکت سایر نهادها و دستگاهها در تجهیز و پشتیبانی از مدارس اظهار داشت: آموزش وپرورش بسیار گسترده است؛ بیش از یک میلیون معلم در ۱۰۰ هزار مدرسه حتی در نقاط مرزی و روستاهای دور دست مشغول کار هستند و ۱۶ میلیون دانش آموز دارد این مدارس ویترین نظام هستند و باید هر طور شده امکانات در اختیار داشته باشند. همه نهادها باید کمک کنند و هر نهادی سهمش را ایفا کند. اگر همه تامین کننده امکانات باشند، در حقیقت به فرزندان خودشان و استعدادیابی آنها کمک کرده اند.
مشاور وزیر آموزش وپرورش در امور تشکل های فرهنگیان در خاتمه به پنج سفارش رهبر انقلاب در حوزه اجرای سندتحول اشاره نمود و اظهار داشت: سندتحول بنیادین طی ۱۰ سال قبل بازبینی نشده است. این مهم باید بصورت جدی در دستورکار باشد. همین طور تهیه نقشه راه برای اجرای سند و مشخص کردن فاکتورهای قابل اندازه گیری اجرای سند ضروریست. ضمنا نباید سندهای جدیدی در این رابطه تولیدشود تا سند تحول محوریت خودرا حفظ کند و از همه مهمتر بودجه کافی برای اجرای سند در اختیار آموزش وپرورش قرار گیرد ضمنا همانطور که صحرایی، سرپرست وزارت آموزش وپرورش اشاره نمود چشمه جوشان تحول در اتاق وزیر یا مدیران کل نیست، بلکه در مدرسه است و خیلی از موارد اجرای سند به مدیران و معلمین مدارس واگذار شود تا شاهد ورود سند به مدرسه و اجرای تربیت چند ساحتی که مورد تاکید سند تحول بنیادین هست، باشیم.




منبع:

1402/02/16
13:08:01
5.0 / 5
319
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه