با اعلام پوشش ۴۴ درصدی دختران دبیرستانی در سیستان و بلوچستان عنوان شد

شناسایی ۲۰۰ نقطه فاقد مدرسه و فوق اورژانسی در سیستان و بلوچستان، وجود ۱۶۸ مدرسه گلی در استان

شناسایی ۲۰۰ نقطه فاقد مدرسه و فوق اورژانسی در سیستان و بلوچستان، وجود ۱۶۸ مدرسه گلی در استان

پروژه آسان: مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نیازهای بسیار حاد فضای آموزشی استان سیستان و بلوچستان را استخراج كردیم كه برمبنای آن 200 نقطه كه دانش آموزان در آنجا فاقد مدرسه و دسترسی هستند احصاء شده كه وضعیت شان فوق اورژانسی است.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محمدرضا واعظ مهدوی در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینكه امر آموزش ساختن آینده كشور و نسل جوان و اهمیت آن از جهت مسائل توسعه ای فوق العاده است اظهار داشت: با همت مدیران ملی و استانی مطالعه ای تحت عنوان طرح جامع توسعه تحصیلی سیستان و بلوچستان انجام دادیم. در این طرح با عنایت به وضعیت موالید، آمار ثبت احوال، آمار ثبت نام مدارس و فضای موجود به نقشه راهی دست یافتیم كه نیازهای آموزش و پرورش را تعیین می كند. برمبنای آمار موالید و فضای آموزشی موجود، فضای آموزشی مورد نیاز احصاء شد.
وی با اشاره به اینكه ما به هفت برنامه و حدود ۳۰ پروژه رسیدیم كه شامل برنامه مدارس ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و شبانه روزی از این جمله است اظهار نمود: ۴۸ مدرسه شبانه روزی دخترانه و ۲۷ مدرسه شبانه روزی پسرانه مكان یابی شده و نیازها برمبنای جمعیت مشخص شده است.
واعظ مهدوی با اشاره به اینكه نیازهای بسیار حاد را استخراج كردیم كه برمبنای آن در حدود ۲۰۰ نقطه كه دانش آموزان در آنجا فاقد مدرسه و دسترسی هستند احصا شده كه وضعیت فوق اورژانسی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: جلسات مختلفی با نهادهایی داشته ایم كه بنیاد مستضعفان و همین طور بنیاد بركت مایل به كمك و بسیج امكانات بودند. خیرین نیز اعلام آمادگی كرده اند. اعتبارات استانی و... نیز باید بسیج شود تا نقشه راه بتواند در دستوركار قرار بگیرد و وزیر دستور دهد یك زمانبندی برای حل مشكلات تعیین شود. حجم برآورد ما از توان دولت بالاتر است و نیازمند بسیج همه ظرفیت ها هستیم.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در این مراسم حمیدرضا شاه حسینی، خیر ملی مدرسه ساز برای ساخت مدرسه در ۲۰۰ نقطه بدون مدرسه استان اعلام آمادگی و برای ساخت آن از طرف جامعه خیرین مدرسه ساز كشور متعهد شد.
همین طور محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: آمادگی داریم با اطلاع رسانی كه به خیرین می نماییم قدم مثبتی در این راه برداریم.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، همین طور حسن معزی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان در این نشست با اشاره به اینكه در شهر زاهدان كلاس ۴۸ دانش آموزی داریم كه ریشه آن كمبود فضا و نیروی انسانی است و امیدواریم خیرین هم مساعدت بهتری داشته باشند اظهار داشت: در حاشیه شهر زاهدان با افزایش زاد و ولد و تراكم بالای دانش آموزی روبروییم. لازم است در بحث سرویس ایاب و ذهاب از حاشیه به مركز شهر نیز مساعدت شود.
وی اضافه كرد: در زاهدان با بالا بودن سن خدمتی همكاران مواجهیم و میانگین سنی بالاست كه نیاز داریم از محل دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ برای شهر زاهدان ردیف هایی دیده شود تا شاهد تزریق نیروی جوان باشیم.
معزی به عدم پیش بینی و راه اندازی فضای آموزشی در محدوده های شهری با ساختمان های جدیدالاحداث اشاره نمود و اظهار داشت: امید است زمین و فضا برای ساخت مدرسه دیده شود. همین طور كودكان ما دو زبانه اند كه مساعدت و پشتیبانی از پیش دبستانی ها را می طلبد. مدارس غیردولتی هم كه بازوی ما هستند انتظاراتی دارند و امید است مورد توجه قرار بگیرند و تسهیلاتی برایشان فراهم گردد.
وی افزود: پرداخت پاداش اختتام خدمت به تعویق افتاده و نارضایتی هایی را به دنبال دارد. برای تبدیل وضعیت نیروهای خدمتی به دبیری و... نیز انتظار تدبیر داریم. به سبب شرایط خاص آب و هوایی استان، درصد بیماری های شایع بالاست و انتظار تجدید و تقویت بیمه طلایی را داریم تا مشكل همكاران ما كه گرفتار بیماری می شوند، برطرف شوند.
رضا سرحدی نیا، سرپرست اداره كل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اینكه متوسط رشد دانش آموزی در كشور ۶ درصد اما در سیستان و بلوچستان ۴ درصد است اظهار داشت: ۴۷ درصد فضاهای آموزشی این استان مستحكم، ۲۷ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی و ۲۷ درصد نیز نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
وی درباره نرخ پوشش تحصیلی در سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: نرخ پوشش در دوره متوسطه اول پسران ۹۵ درصد، در دختران ۶۳.۷ درصد و میانگین استان ۸۰ درصد است. نرخ پوشش در متوسطه دوم پسران ۶۲ درصد و در متوسطه دوم دختران ۴۴ درصد است. نرخ پوشش دوره ابتدایی پسران ۹۲ درصد و در دختران ۹۰ درصد است.
وی ادامه داد: از سال ۹۰ تا كنون ۱۴۰۲ مدرسه مشتمل بر ۵۳۹۶ كلاس درس با ۴۵۹ هزار متر مربع زیربنا تحویل شده است كه از این تعداد ۷۶۰ پروژه مشاركتی بوده است. در سال ۹۷، ۲۵۶ مدرسه تحویل دادیم كه ۲۲۷ مدرسه با ۶۲۹ كلاس درس مردمی و مشاركتی بودند.
وی درباره پروژه های آموزشی در دست اجرا كه عملیاتی شده است، اظهار داشت: ۳۴۰ پروژه با ۱۵۹۰ كلاس درس را در دست اجرا داریم كه ۱۸۳ مدرسه با ۸۱۱ كلاس مردمی و مشاركتی است.
او همینطور با اشاره به پروژه های قابل افتتاح در مهر ۹۸ اظهار نمود: ۹۹ پروژه را تحویل می دهیم كه ۷۶ مورد مشاركتی و ۲۳ مورد دولتی است.
سرپرست اداره كل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان به تخصیص اعتبارات در این استان نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۹۶، ۱۰۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷ حدود ۲۱۲ میلیارد تومان اعتبار به اداره كل نوسازی مدارس استان اختصاص یافت. در سال۹۸ نیز تا كنون از محل ملی ۲۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
سرحدی نیا درباره مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان نیز عنوان كرد: تا كنون ۱۶۸ مدرسه خشت و گلی با ۱۸۶ كلاس درس را در استان جمع آوری كرده ایم و ۱۸۴ كلاس درس مانده كه امید است هرچه زودتر آنها را نیز جمع نماییم.
سرحدی نیا درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس نیز اظهار داشت: تا كنون ۳۱۱۳ كلاس درس را مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد كردیم و تا مهرماه سال جاری نیز هر مدرسه كه علمك گاز به آنجا رسیده و گازرسانی انجام شده را حتما به سیستم حرارت مركزی مجهز می نماییم و در برنامه داریم این كار تداوم داشته باشد.
سرحدی نیا درباره مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان نیز عنوان كرد: تا كنون ۱۱۴ مدرسه خشت و گلی با ۱۸۶ كلاس درس را در استان جمع آوری كرده ایم و ۱۶۸ كلاس درس مانده كه امید است هرچه زودتر آنها را نیز جمع نماییم.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، زهرا گیتی نژاد، خیر مدرسه ساز و مدیرعامل موسسه مهر گیتی نیز با اشاره به اینكه از ۱۴ سال قبل در این استان كار كرده ام، اهل تهرانم اما قلبم در سیستان و بلوچستان می زند اظهار داشت: ۳۴۰ مدرسه در استان ها ساختیم كه حدود یك سوم آن مربوط به سیستان و بلوچستان است.
وی ضمن گلایه از تغییر تابلوی مدارس خیرساز اظهار داشت: در بیشتر استان ها برای افتتاح كه می رویم مشاهده می نماییم كه تابلوی مدارس قبلی را تغییر داده اند و این یك خطر بزرگ است. سه ماه قبل تابلوی مدرسه ای كه ۱۰ سال پیش تحویل داده بودیم را تغییر دادند. درخواست داریم وزیر ابلاغ كلی كند كه مهر و تابلوی مدارس خیرساز نباید تغییر كند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مهندس موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به اینكه خدمات نظام جمهوری اسلامی پررنگ، غیر قابل احصا و قابل تقدیر است و آنچه درباره محدودیت ها بیان شد به فاصله با وضع مطلوب اشاره دارد و حتما با نگاه مثبتی كه وجود دارد حل و فصل می شود اظهار داشت: انتظار می رود سرپرست وزارت آموزش و پرورش نهضت رفع موانع آموزش و پرورش در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری را بطور جدی مدنظر داشته باشد.

وی ادامه داد: توجه به فرهنگیان از باب رفاهیات و كیفیت بخشی آموزشی معلمان حائز اهمیت می باشد، در همین راستا امروز كلنگ راه اندازی ساختمان پردیس دانشگاه فرهنگیان به زمین زده شد و وجود كیفیت در آموزش و پرورش دغدغه ماست كه دنبال می شود.
موهبتی با اشاره به اینكه نسبت معلم به دانش آموز در سال های اخیر چندان تغییر نكرده است اظهار داشت: دولت به دنبال اصلاح رفتاری در ورود افراد خبره به آموزش و پرورش است. تغییر در نگاه به معلم و امتیازاتی كه به فرهنگیان داده می شود انتظار می رود. بسیاری مشكلات ما ریشه در این مساله دارد. تفاوت جدی بین معلمان دورترین نقاط ما با دیگر معلمین نیست و موجب كاهش انگیزه می شود.
وی با اشاره به نقش پررنگ خیرین مدرسه ساز افزود: خیرین كشوری وقتی خوب نقش ایفا خواهند كرد كه ما بخوبی بسترسازی نماییم و تسهیلگر باشیم. اگر ما اعضای شورای اداری این تسهیلگری را بخوبی انجام داده بودیم تا كنون بسیاری مشكلات مرتفع شده بود و امید است در شرایط فعلی همگی با هم افزایی به سمت حل مشكلات پیش بروند.




منبع:

1398/05/25
11:18:58
5.0 / 5
4336
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , بیمار , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه